Op weg naar de ‘Eeuwige Stad’

Aartsbisdom Utrecht op bedevaart naar Rome
Speciaal voor mensen van 35 t/m 65 jaar

De aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Eijk, ging in het Jaar van het Geloof – van 20 t/m 25 september 2013 – op bedevaart naar Rome met mensen uit ons Aartsbisdom. Er was gekozen voor een groep in de leeftijd van 35 t/m 65 jaar. Reden voor deze leeftijdsgroep was onder meer dat de deelnemers zeer goed ter been moesten zijn, omdat er veel werd gelopen en gebruik werd gemaakt van het openbaar vervoer.
De dagelijkse Eucharistieviering en bepaalde programmaonderdelen werden gezamenlijk gehouden, andere in groepen, waaronder de bezoeken aan kerken en de Vaticaanse musea. Enkele priesters van het Aartsbisdom begeleidden en gidsten de bedevaart.

Rome wordt de ‘Eeuwige Stad’ genoemd; vele eeuwen gaan aan je voorbij wanneer je door de straten loopt, zit bij een fontein op een plein of bent in één van de vele kerken of musea. Verleden en heden gaan er hand in hand. Voor de Rooms-Katholieke Kerk is Rome vooral een plaats van pelgrimage: bovenal naar de graven van de apostelen Petrus en Paulus, waaroverheen prachtige basilieken zijn gebouwd. Vele getuigenissen zijn er te zien van ons geloof en Kerk-zijn, zowel in de ondergrondse catacomben als hoog op de koepel van de St. Pieter. De paus, opvolger van Sint Petrus, woont en werkt er en ontvangt jaarlijks vele pelgrims.

Nieuwsberichten over deze bedevaart