Gezinnen

Al vanaf de schepping van de wereld bestaat het gezin. Adam en Eva waren het eerste gezin. In de Bijbel en in de traditie van de Kerk neemt het gezin een belangrijke plaats in. Zo wilde Jezus geboren worden in het heilig huisgezin van Jozef en Maria. Het gezin is de levende cel waarop de samenleving is gegrondvest, het wordt ook wel de ‘hoeksteen van de samenleving’ genoemd. Sterke gezinnen zijn nodig om een samenleving op te kunnen bouwen. Zo schreef de H. Johannes Paulus II al: “De toekomst van de mensheid hangt af van het gezin” (‘Familiaris Consortio’). En ook paus Franciscus schrijft hierover: “Het welzijn van het gezin is doorslaggevend voor de toekomst van de wereld en de Kerk.”
In onze geseculariseerde samenleving wordt de christelijke visie op huwelijk en gezin steeds minder begrepen en aanvaard. En toch is het gezin onmisbaar, zowel in de wereld als in de Kerk. Het gezin wordt ook wel de ‘huiskerk’ genoemd en de eerste school voor het christelijk leven. Ouders zijn de eerste en voornaamste opvoeders. In het gezin leert men om lief te hebben, te vergeven, samen te werken, te volharden, te bidden en zichzelf te geven. In het gezin worden de deugden aangeleerd. Het gezin is een plaats van leven en liefde en we zijn geroepen dat leven en de vreugde van de liefde door te geven.

Een gezin zijn, kinderen opvoeden, is hard werken. Het is soms moeilijk en vraagt om veel geduld en liefde. Ook in de kerk is het niet altijd makkelijk. Helaas voelen jonge gezinnen zich niet altijd welkom in de kerk en voelen ze zich vaak alleen. Vanuit het bisdom willen we graag gezinsdagen en -activiteiten organiseren waar jonge gezinnen elkaar kunnen ontmoeten, zodat jullie elkaar kunnen bemoedigen in het harde werk dat jullie doen. Het is belangrijk om te weten dat je niet alleen bent, dat we samen strijden voor hetzelfde doel: onze kinderen naar Jezus brengen.
Door het coronavirus is het tot nu toe nog niet gelukt om iets te organiseren, maar zodra daar wat meer ruimte voor komt, gaat dat zeker gebeuren. Houd dus deze pagina in de gaten voor alle activiteiten die in de toekomst zullen plaatsvinden.
Verder zullen op deze pagina bemoedigende woorden komen, maar ook praktische tips rondom de (geloofs-)opvoeding van jullie kinderen.
Voor vragen/opmerking kun je terecht bij Elise Bangma-Mertens (e.bangma@aartsbisdom.nl).

Tips voor het liturgisch leven thuis
De Geheimen van het Licht (oktober 2023)
De Glorievolle Geheime van de rozenkrans (oktober 2023)
De Droevige Geheimen van de rozenkrans (oktober 2023)