Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > Romebedevaart Aartsbisdom Utrecht start morgen

Romebedevaart Aartsbisdom Utrecht start morgen

Het Aartsbisdom Utrecht vertrekt op 20 september voor een zesdaagse bedevaart naar Rome. De aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Eijk, wilde graag in dit Jaar van het Geloof op Romebedevaart met mensen uit het aartsbisdom. Bijna honderd gelovigen uit de leeftijdscategorie 35-65 jaar nemen deel aan deze bedevaart. Naast een dagelijkse Eucharistieviering in steeds een andere kerk staan ook bezoeken aan musea en enkele toeristische hoogtepunten op het programma.

De pelgrims worden in vier groepen verdeeld. Hulpbisschop mgr. H. Woorts en de priesters Patrick Kuipers, Norbert Schnell en Henri ten Have fungeren als in Rome als gids. Op de dag van aankomst staat er ‘s middags een bezoek aan de wijk Trastevere op het programma, waar ook de titelkerk van kardinaal Eijk ligt: de San Callisto. Daar vieren de pelgrims de H. Mis, met de kardinaal als hoofdcelebrant.

Friezenkerk
Zaterdag 21 september staat in het teken van het Vaticaan. Na de Eucharistieviering in de crypte van de Sint Pieter is een bezoek aan de Sint Pieter en het Sint Pietersplein gepland. In de middag brengen de pelgrims een bezoek aan de Vaticaanse Musea, waaronder de Sixtijnse Kapel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zondag 22 september opent met een bezoek aan de Friezenkerk (de Santi Michele e Magno), waar de pelgrims aansluiten bij de Eucharistieviering. Deze op steenworp afstand van het Sint Pietersplein gelegen kerk is onlangs gerestaureerd. De kerk is gebouwd op de plek waar 1200 jaar eerder een Friese kolonie woonde, de kerk is nu de ‘Nederlandse’ kerk in Rome. Vanuit de Friezenkerk gaan de deelnemers aan deze bedevaart naar het oude centrum waar onder andere de Spaanse Trappen, de Trevifontein, het Pantheon en de Piazza Navone wachten.

Catacomben van Priscilla
Dag vier van de Romebedevaart bezoekt het gezelschap twee van de vier hoofdbasilieken: in de ochtend is dat de Mariakerk van Rome – de Santa Maria Maggiore. Aansluitend bezoeken de pelgrims de Sint Jan van Lateranen met het baptisterium en de heilige trappen. De Sint Jan van Lateranen is bovendien de kathedraal van het bisdom Rome, waarvan paus Franciscus bisschop is. Vanuit deze bijzondere basiliek wandelt het gezelschap vele eeuwen terug in de tijd – de tocht voert namelijk langs het Colosseum en het Forum Romanum.
Dinsdag 24 september bezoeken de Utrechtse pelgrims één van de meest interessante catacomben: Priscilla. De catacomben van Priscilla, gegraven tussen de 2de en 4de eeuw na Christus, staan bekend om de goed bewaard gebleven fresco’s met Bijbelse taferelen. Eveneens buiten de stadsmuren ligt de indrukwekkende basiliek Paulus Buiten de Muren – ook die staat deze dag op het programma. Deze bijzondere reis sluit op 25 september af met de algemene audiëntie bij paus Franciscus

Tags: