Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > Dag 2 van bedevaart in teken van Vaticaan

Dag 2 van bedevaart in teken van Vaticaan

Vandaag was onder de Sint Pieter “het hoogtepunt” van de bisdombedevaart, aldus kardinaal Eijk: de Mis in de crypte van de Sint Pieter, bij het graf van de apostel Petrus – tevens de eerste paus. “Indrukwekkend” en “heel bijzonder” waren na afloop twee veelgehoorde oordelen van de Utrechtse pelgrims over de Mis op deze speciale plaats.

In zijn preek stond kardinaal Eijk stil bij het bekeringsverhaal van Matteüs, de tollenaar die Jezus’ volgeling werd. Hij was een “onsympathieke man met een kwalijke moraal”, aldus de kardinaal, “des te opvallender dus dat hij Jezus onmiddellijk volgt zonder naar condities te vragen of over de gevolgen na te denken.” De Utrechtse aartsbisschop verwees naar een schilderij van Caravaggio waarin de schilder het antwoord geeft op de vraag waar Matteüs’ plotselinge ommekeer vandaan komt.

dag-2-rome-b dag-2-rome-c

Bijzonder licht
Op het schilderij zijn muntstukken te zien en een inktpot, een verwijzing naar de belasting die Matteüs inde maar ook naar het Evangelie dat hij later schreef. Maar het opvallendst is het bijzondere licht dat op het gezicht van Matteüs valt, Jezus wijst in de richting van dit licht. Kardinaal Eijk: “Caravaggio wil hier duidelijk maken dat de oproep van Jezus samen ging met het licht in Matteüs, afkomstig van de heilige Geest. Want we kunnen catechese geven en preken tot we erbij neervallen, maar als de heilige Geest niet werkzaam is, gebeurt er niets. Dat licht is nodig om de Waarheid te kunnen ontwaren. Het schijnt niet alleen bij gelovigen, maar ook bij zondaars.”

‘Geschenk van God’
“Van preken in de kerk wordt wel eens gezegd: ‘Dat zouden de mensen die er niet zitten moeten horen!’ Maar het licht van de heilige Geest kan ook bij ons gaan flakkeren,” aldus Eijk. Altijd bestaat het gevaar dat door omstandigheden het licht afneemt, dat is volgens de kardinaal te voorkomen door “te luisteren naar Gods Woord en door het ontvangen van de sacramenten.”
Matteüs zal uiteindelijk zijn naam – die ‘geschenk van God betekent’ – waarmaken, aldus de kardinaal. “Hij heeft het Evangelie opgeschreven inclusief zijn eigen roepingsverhaal, in de hoop dat we er iets van leren. Ook bij ons is het Licht van de heilige geest werkzaam. Elk van ons is een geschenk van God. Moge deze bedevaart ons steeds intenser met Jezus verbinden.”

dag-2-rome-d dag-2-rome-e

Vaticaanse musea
Na afloop werd kardinaal Eijk geïnterviewd door de RKK, die een reportage maakt over deze bedevaart. De pelgrims kregen een rondleiding door de Sint Pieter en over het Sint Pietersplein. ‘s Middags stond een bezoek aan de Vaticaanse musea op het programma. De vier groepen gingen onder leiding van hun gidsen – hulpbisschop Woorts, rector Kuipers van het Ariënsinstituut (ter herkenning uitgerust met een Vaticaans vlaggetje), rector Schnell van Bovendonk en parochiepriester Ten Have door de zalen met kunstwerken, om te eindigen in de Sixtijnse kapel.
De vrije tweede middaghelft werd vervolgens zeer divers besteed: de één bleef nog uren bij het Vaticaan, anderen trokken verder de ‘Eeuwige Stad’ in.

dag-2-rome-f dag-2-rome-g

Tags: