Huwelijksvoorbereiding

Een huwelijk voorbereiden kost tijd. Vaak denken mensen bij de voorbereiding vooral aan de voorbereidingen voor de huwelijksdag zelf; het regelen van de kerk, locatie voor het feest, kleding, uitnodigingen, decoratie etc. Dit zijn allemaal zaken die inderdaad goed voorbereid en geregeld moeten worden. Maar nog belangrijker is de voorbereiding voor alle dagen na je huwelijksdag, de voorbereiding op je huwelijk, het verbond dat je samen voor je hele leven aangaat.

De voorbereiding op het huwelijk begint thuis eigenlijk al bij het voorbeeld van de eigen ouders. De maanden voor het huwelijk zijn een unieke gelegenheid om bewust in vrijheid voor elkaar en voor het huwelijk te kiezen. Je moet je partner diepgaand leren kennen: in wederzijds respect, in zelfbeheersing, in de gave van zichzelf. Neem daarom ook de tijd om dat met behulp van bijvoorbeeld een cursus te doen.

Momenteel zijn we vanuit het bisdom bezig om een cursus te maken van vijf avonden waarin we proberen de belangrijkste elementen te stoppen die nodig zijn om je huwelijk goed te beginnen.

Kardinaal Eijk: “Het huwelijk is de hoeksteen van de samenleving, maar is ook van groot belang voor de Kerk. De jonge ouders geven hun kinderen immers de eerste geloofsopvoeding. De mensen die tegenwoordig een kerkelijk huwelijk willen sluiten maken daarvoor een bewuste keuze. Aan die keuze doen wij recht door hen een gedegen huwelijksvoorbereiding te bieden, waarin zij met de persoon van Jezus kennismaken, te weten komen wat een huwelijk in Christus betekent, leren bidden en ook van ervaren huwelijksparen iets te horen krijgen over de opbouw en de verdieping van een liefdevolle huwelijksrelatie in de praktijk.”

Zodra de cursus klaar is, zal dat op deze pagina gedeeld worden en zal er informatie komen over hoe jullie deze cursus kunnen volgen. Voor vragen kun je terecht bij Elise Bangma-Mertens (e.bangma@aartsbisdom.nl).

Huwelijksliturgie
We hebben al gezien dat een sacrament een werkzaam teken is van de genade, ingesteld door Christus en toevertrouwd aan de Kerk, waardoor ons het goddelijk leven verleend wordt. Nu is het zo dat elk sacrament ook zichtbare riten heeft waarmee dit gevierd wordt. Deze zichtbare riten duiden de genade aan die elk sacrament eigen is en verwezenlijken die. Ze dragen vrucht in diegenen die het sacrament ontvangen. De zichtbare riten van het huwelijk vinden plaats in de liturgie.

In de liturgie wordt de Kerk getoond als een zichtbaar teken van de gemeenschap tussen God en de mensen door Christus. Door de liturgie worden de gelovigen betrokken in het nieuwe leven van de gemeenschap. Door deel te nemen aan de liturgie worden wij dus opgenomen in het leven van de Kerk en ontmoeten daar Christus en krijgen deel aan zijn verlossing. De ontmoetingen met Christus in de liturgie sterken ons gelovig leven. Daarom vindt ook het sacrament van het huwelijk plaats binnen de liturgie van de Kerk. Het zijn de echtgenoten zelf die elkaar het sacrament van het huwelijk toedienen door voor de Kerk hun jawoord uit te spreken. De priester of diaken is hiervan de bijzondere getuige namens de Kerk. De aanwezigheid van deze kerkelijke bedienaar drukt op zichtbare wijze uit dat het huwelijk een kerkelijke dimensie heeft. Als beide partners katholiek zijn, is het passend om het huwelijksverbond in de Eucharistieviering te sluiten en de heilige communie te ontvangen. De Eucharistie is het teken bij uitstek van Gods aanwezigheid in en van zijn overgave aan zijn Kerk. Als een van de twee huwenden niet katholiek is, wordt geadviseerd om het huwelijk niet tijdens een Eucharistieviering te sluiten.

Hieronder vinden jullie een aantal documenten om te helpen bij de voorbereiding van de huwelijksliturgie.

Voor de sluiting van een kerkelijk huwelijk is een origineel doopbewijs nodig. Dit kan opgevraagd worden bij de parochie waar je destijds gedoopt bent. Op het doopbewijs dient vermeld te staan dat de betreffende gedoopt is en geen huwelijksbeletselen een kerkelijke huwelijkssluiting in de weg staan. Het kan voorkomen dat de parochie waar je destijds gedoopt bent door fusie of opheffing niet meer bestaat. Op www.zoekparochie.nl kun je eenvoudig de parochie zoeken die hoort bij je postcode (denk eraan dat je op de postcode zoekt van het adres waar je tijdens je doopsel woonde). In die parochie kunnen ze je verder helpen met het doopbewijs.

Verder is er een huwelijksformulier nodig dat ondertekend wordt door bruid en bruidegom, de bedienaar van de Kerk en na de huwelijkssluiting ook door de getuigen. Dit formulier is ook hieronder te vinden, evenals een bijbehorende toelichting.

Huwelijk in Eucharistieviering
Huwelijk in woorddienst