Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > TV-reportage van Romebedevaart

TV-reportage van Romebedevaart

Zo’n 100 gelovigen uit het Aartsbisdom Utrecht namen van 20 t/m 25 september deel aan een Romebedevaart. In tegenstelling tot vele andere bedevaarten was deze bedoeld voor actieve mensen. De vele bezoeken aan kerken, musea en monumenten werden zoveel mogelijk te voet afgelegd. Het RKK-programma Katholiek Nederland TV volgde een aantal pelgrims gedurende de reis. Dit reisverslag werd dinsdag 5 november uitgezonden en is te bekijken via de website van RKK.

Trudy en Jos Westendorp uit Haaksbergen (zie foto, samen met rector Kuipers) zijn begin 50 en zeer actieve katholieken in hun parochie: Jos is koster en Trudy is lector. Jos werkt bij de belastingdienst en Trudy staat op de basisschool voor de klas. Het is niet hun eerste keer in Rome. Ze zijn met deze bedevaart meegegaan om meer verdieping in hun geloof te zoeken. Trudy ervaart dat tijdens de bedevaart “het vlammetje van het geloof dat vaak wegzakt door de harde wereld waarin we in Nederland leven in Rome weer groter wordt.”
Jos werkt tientallen uren per week vrijwillig voor de kerk. Trudy zegt dat haar man “erg houdt van de rituelen van de kerk,” bij haar gaat het meer “om het innerlijke en de kracht van het geloof.” Jos’ gedrevenheid voor de rituelen leverde weleens spanning op in hun huwelijk. Trudy: “Door Jos zijn passie komt het gezin wel eens op de tweede plaats.” Volgens Jos hebben zijn kinderen hier een gevleugelde uitspraak over: “Papa is naar het werk of naar de kerk.” Ook in Rome, tijdens een Eucharistieviering in de Santa Maria Maggiore, grijpt Jos zijn kans om kerkelijk vrijwilligerswerk te doen. Er is geen collectant, en Jos gaat met de schaal rond voor de collecte. Trudy: “Hij kan het niet laten.”

Besef
Pelgrim Anneke zegt tijdens de Romebedevaart weer tot het besef te komen dat zij niet alleen op aarde is voor zichzelf, maar als gelovige terug in Nederland ook meer dienend aan de samenleving bezig wil zijn. Zij wil terug in het aartsbisdom meer betekenen voor de zieken en de zwakkeren, en zich minder met materiële zaken bezig houden.
Jan en Tonneke Duis zijn voor het eerst in Rome. Jan is katholiek en ervaart daar de binding met de wereldkerk. Tonneke is protestant en kijkt op een andere wijze naar de pracht en praal. In de souvenirwinkel koopt ze alleen wat magneetjes voor de koelkast.

Paus niet op video
Bijzonder is het moment tijdens deze Romebedevaart als één van de pelgrims op het Sint Pietersplein zo onder de indruk is van paus Franciscus dat hij vergeet zijn videocamera aan te zetten. Hij kan daar later smakelijk om lachen. Onder leiding van onder anderen priester van het aartsbisdom Patrick Kuipers bezoeken de pelgrims tal van kathedralen en kerken zoals de Sint Jan van Lateranen, de Sint Paulus Buiten de Muren en de Sint Pieter. Ook kardinaal Wim Eijk, aartsbisschop van Utrecht is mee met de pelgrims naar Rome en is de hoofdcelebrant in bijna alle Eucharistievieringen.