Vinkeveen

vinkeveenIn Vinkeveen (parochie Sint Jan de Doper) staat de ‘kathedraal van de Ronde Venen’. Bouwpastoor C.J. van Groeningen die in 1882 de kerk liet bouwen, hoopte dat zijn parochiekerk ook een ‘Klein Lourdes’ werd. Daartoe werd de Grot van Lourdes zorgvuldig nagebouwd, zodat processies binnen de kerkmuren mogelijk waren. Onder zijn opvolger pastoor B.H. Weenink kwamen de processies inderdaad op gang, maar tot een officieel bedevaartcentrum voor Maria kwam het niet: Aartsbisschop Van de Wetering vond dat de hemel daarvoor een teken moest geven, zoals in Lourdes zelf wel was gebeurd. Processies van buiten Vinkeveen werden daarom niet toegestaan en ‘Klein Lourdes’ bleef een lokale aangelegenheid.

Geen nieuwsberichten over deze bedevaart gevonden.

Geen berichten over deze bedevaart gevonden.