Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > ‘Deze paus lijkt iedereen aan te kijken’

‘Deze paus lijkt iedereen aan te kijken’

De slotdag (25 september) van de bedevaart naar Rome die het Aartsbisdom Utrecht in het kader van het ‘Jaar van het Geloof’ organiseerde, telde slechts één activiteit: de audiëntie bij paus Franciscus. Er was gezorgd voor goede kaarten, zodat de Nederlandse pelgrims en de paus (tot twee maal toe) van zeer dichtbij voorbij zagen snorren in zijn open pausmobiel.

En ook het podium vanaf waar de paus de menigte van vele tienduizenden mensen toesprak, was goed te zien. “Geweldig moment,” “Een prachtmens” en “Hij lijkt iedereen aan te kijken” waren slechts enkele van de enthousiaste reacties van deelnemers aan deze bedevaart naar Rome.

rome-slotdag-2 rome-slotdag-3

De paus zei tot de menigte onder meer dat “we in het credo belijden dat de Kerk ‘een’ is. Wanneer we de grote diversiteit aan talen, culturen en volkeren in ogenschouw nemen die in de Kerk wereldwijd aanwezig is, dan realiseren we ons dat deze eenheid een door God gegeven geschenk is; gefundeerd in onze gezamenlijke doop en ons delen in het ene geloof van de Kerk en het sacramentele leven. We zijn net als een grote familie verbonden met al onze broeders en zusters in Christus, waar zij ook mogen zijn. We kunnen onszelf afvragen in hoeverre we in ons dagelijks leven en met name in ons gebed de realiteit van onze eenheid en solidariteit in de gemeenschap van de Kerk waarderen en tot uitdrukking brengen. De wereld heeft ons getuigenis nodig van Gods plan voor de eenheid, verzoening en vrede van de gehele menselijke familie. Laten we de Heer vragen om ons en christenen wereldwijd in staat te stellen onze spanningen en verdeeldheden te overwinnen, om zoals de heilige Paulus ons vraagt de eenheid van de Geest in het verbond van de vrede (vgl. Ef. 4,3) te bewaren, en de harmonie te koesteren die deze zelfde Geest creëert uit de rijkdom van onze diversiteit.”

rome-slotdag-4 rome-slotdag-5

Leo Fijen (RKK) sprak direct na de audiëntie met een aantal pelgrims over hun ervaringen, in het kader van het geloofsgesprek dat elke zondag wordt uitgezonden. De heer en mevrouw Agricola waren met name onder de indruk van de zojuist afgelopen audiëntie: “Elke dag was mooi, maar het mooiste van deze bedevaart was de paus, als je merkt dat hij gedragen wordt door zoveel mensen. Dat voel je als je hier op het plein staat.” Joost Schuurman is acoliet en diende ook tijdens de Eucharistievieringen tijdens deze bedevaart naar Rome. Hij was met name onder de indruk van de Mis in de crypte, zo vertelde hij Fijen.

rome-slotdag-6 rome-slotdag-7
Links: het echtpaar Agricola en Joost Schuurman (v.l.n.r.), rechts Henri ten Have en mgr. Woorts

‘Fundament’
Ook mgr. Woorts en pastoor Henri ten Have werden door Leo Fijen bevraagd op hun indrukken. Ten Have heeft in Rome gestudeerd, hij vindt het altijd fijn om weer terug te komen in deze stad. “Dit was wel de eerste keer met zo’n grote groep. Het is een mooie stad die warm katholiek is – het geloof is hier overal aanwezig. In Nederland is het geloof veel meer afgescheiden van de soms kille, onverschillige samenleving. Je gaat hier in Rome naar de wortels van je geloof: de vieringen zoals we die op zondag in de Kerk van de Friezen hadden, zijn voor met name oudere pelgrims een feest van herkenning en voor jongeren een mooie nieuwe ervaring.”
Mgr. Woorts vertelde over het bezoek aan de catacomben van Priscilla dat de pelgrims hadden gebracht: “Daar ligt letterlijk het fundament van ons geloof dat al zo lang bestaat. Een bedevaart als deze geeft een enorme verdieping aan je geloof en hopelijk nemen de mensen dat ook mee terug. Hier ervaren ze dat Nederland maar een heel klein onderdeel is van de wereldkerk en voelen ze zich ook echt onderdeel van die wereldkerk. Dat stimuleert enorm.”

rome-slotdag-8 rome-slotdag-9

Tags: ,