Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > Elfde Willibrordprocessie: ‘Gelovig op weg zijn’

Elfde Willibrordprocessie: ‘Gelovig op weg zijn’

Voor de elfde keer trekt zondag 8 september de jaarlijkse Willibrordprocessie door de binnenstad van Utrecht. Pastoor G.M.J. van der Vegt van de Salvatorparochie nodigt gelovigen uit het aartsbisdom uit om deel te nemen aan deze processie met als thema ‘Gelovig op weg zijn’.

Pastoor G.M.J. van der Vegt: “De Willibrordprocessie is een belangrijk moment voor ons Aartsbisdom Utrecht, zeker in dit Jaar van het Geloof. Ons geloof in Jezus Christus is ons verkondigd en voorgeleefd door onze voorouders en met name door de persoon van Willibrord. Hij heeft huis en haard in Engeland verlaten om hier in ons land aan de slag te gaan. Moed en durf zijn daarvoor nodig. Deze woorden heeft ook onze paus Franciscus uitgesproken op het St. Pietersplein bij een zondagse toespraak. Alle gelovigen hebben moed en durf nodig om net als Willibrord hun geloof te laten zien en vóór te leven aan mensen van goede wil. Gelovig op weg zijn in je leven betekent je steeds meer hechten aan Jezus Christus, je leven afstemmen op Hem en te luisteren naar Gods stem in je persoonlijk leven. Daarom gaan wij de straat op. Niet om te protesteren, maar om te demonsteren in de positieve zin van het woord: te laten zien dat het Woord van God in ons leeft en ook in het jaar 2013 de moeite waarde is om te horen, te overwegen en in daden om te zetten. Het zal goed zijn als uit alle hoeken van ons Aartsbisdom Utrecht mensen zich aansluiten om deze middag het feest te vieren van Gods Woord in ons. Verbonden met Christus, met elkaar en met de opvolger van St. Willibrord willen wij onder Gods zegen ons leven leggen in Gods hand. Wij hopen dat de Willibrordprocessie voor u zowel een geloofsgetuigenis als een stukje blijheid om het geloof mag betekenen dat onze moed en durf sterkt. Welkom!”

Programma:
14.00 uur: concert door het het St. Willibrordkoor in de St. Willibrorduskerk. Werken van C.M. Widor en G. Fauré.
15.30 uur: aanvang gebedsviering St. Willibrorduskerk, Minrebroedersstraat 21.
15.50 uur: opstellen Processie met schrijn bij het St. Willibrordbeeld op Janskerkhof.
16.00 uur: start processie met als motto ‘Gelovig op weg zijn’.

Na aankomst bij de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 16, ca. 16.45 uur) is er rond 16.50 uur een pontificale vesperviering/uitstelling van het H. Sacrament in deze kerk. Agens van de vesperviering is kardinaal Eijk. Na afloop zijn de aanwezigen uitgenodigd voor een hapje en een drankje om de dag af te sluiten in het St. Bonifaciushuis op de Nieuwe Gracht 61 (achter de kathedraal, de voormalige pastorie).