Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > Voorbereidingsbijeenkomst bisdombedevaart Rome druk bezocht

Voorbereidingsbijeenkomst bisdombedevaart Rome druk bezocht

Een groot aantal deelnemers aan de bisdombedevaart naar Rome (20-25 september) meldde zich donderdagavond 5 september op Dijnselburg (Zeist) voor een voorbereidingsbijeenkomst op deze pelgrimage. Hulpbisschop Woorts, hoofdaalmoezenier voor deze bedevaart, leidde de avond. Na het openingsgebed gaf kardinaal Eijk een korte persoonlijke toelichting op de keuze om dit jaar een bisdombedevaart naar Rome te organiseren.

De reden daarvoor kan kort maar krachtig worden samengevat: “We hebben er iets mee.” Daarmee doelde de kardinaal niet alleen op zichzelf – zo studeerde hij in Rome en komt hij er regelmatig vanwege zijn lidmaatschap van onder andere enkele congregaties – maar ook op zijn beide hulpbisschoppen (die eveneens in Rome studeerden). Daarnaast mag Rome als centrum van de wereldkerk niet ontbreken naast Lourdes en het Heilig Land (waar het aartsbisdom in 2014 op pelgrimage hoopt te gaan), zo stelde hij. Kardinaal Eijk verwacht dan ook dat het “een onvergetelijke ervaring” wordt – net als zijn eigen eerste Romebedevaart als priesterstudent. Eigenlijk is de aankomende bedevaart met zes dagen te kort om alles te ervaren. Het centrum van Rome is immers “één groot monument,” zoals de kardinaal het verwoordde. Hij spoorde de aanwezigen dan ook aan om vooral nog eens terug te gaan.

Hierna stelde bedevaartcoördinator Ben Lokate zichzelf voor en introduceerde hij de gidsen voor deze bedevaart: mgr. Woorts, rector Kuipers, pr. van het Ariënsinstituut, pastoor Ten Have van de Z. Titus Brandsmaparochie en rector Schnell, pr. van priester- en diakenopleiding Bovendonk. Hoofd communicatie van het aartsbisdom Roland Enthoven beloofde de pelgrims om al tijdens de bedevaart in woord en beeld verslag uit te brengen op www.aartsbisdom.nl, zodat het thuisfront de pelgrimage kan volgen. Vervolgens stelden de twee aanwezige medewerkers van touroperator VNB zich voor – één van hen zal de reis ook ter plaatse begeleiden. Tot besluit van het eerste gedeelte van de avond nam mgr. Woorts de pelgrims via een PowerPoint presentatie alvast in vogelvlucht mee door Rome. Na de pauze volgde het praktische gedeelte: het uitdelen van de reisbescheiden, het geven van nuttige informatie en het beantwoorden van vragen. Kardinaal Eijk sloot de avond vervolgens af met gebed.

voorbereidingsbijeenkomst-rome-b

Voor deze bisdombedevaart naar Rome zijn nog slechts enkele plaatsen beschikbaar. Aanmelden en/of meer informatie: www.vnbreizen.nl of bij dhr. Lokate, tel.: 030 2361570, e-mail: lokate@aartsbisdom.nl.