Algemene Bisschoppensynode 2023-2024

‘Wij staan voor U, Heilige Geest,
terwijl wij bijeenkomen in uw naam’

Op deze pagina vindt u (nieuws)berichten en documenten over de Algemene Bisschoppensynode waarvan het eerste deel in oktober 2023 plaatsvond. Namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie nam mgr. Hoogenboom hieraan deel. In het weekend van 9 en 10 oktober 2021 had paus Franciscus het startschot gegeven voor de diocesane fase van de synode. In de bisdommen ging het synodeproces op 17 oktober 2021 van start. Circa een jaar later werd besloten dat de synode niet één maar twee keer zou samenkomen: de tweede bijeenkomst staat gepland voor oktober 2024. Het thema van de Bisschoppensynode is ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’.

Kijk voor meer nieuwsberichten op de website van de R.-K. Kerk in Nederland.

NB Een aantal links in dit overzicht gaat naar de synodepagina op de website van de R.-K. Kerk in Nederland, omdat daar altijd de meest actuele versie van de betreffende documenten is te vinden. U vindt ze onder het kopje ‘Downloads’.

Kijk voor meer informatie ook op de website synod.va.