Aartsbisdom > Algemene Bisschoppensynode 2023-2024 > Mgr. Hoogenboom over het synodale proces: deel 2

Mgr. Hoogenboom over het synodale proces: deel 2

De komende maanden organiseren parochies in het Aartsbisdom Utrecht geloofsgesprekken in het kader van de Bisschoppensynode 2023. Centraal staan drie thema’s: ‘Vieren’, ‘Medeverantwoordelijk voor missie’ en ‘Dialoog in Kerk en samenleving’. De Utrechtse hulpbisschop en vicaris-generaal mgr. Hoogenboom is de contactpersoon voor de organisatie van het synodale proces in het aartsbisdom. In het januarinummer van bisdomblad ‘Op Tocht’ (dat eind volgende week verschijnt) staat het slot van een tweeluik waarin hij deze synode en de richtvragen toelicht.

De Bisschoppensynode 2023 gaat over een centrale vraag: bij het verkondigen van het Evangelie is een synodale Kerk ‘samen op weg’ – hoe vindt dit ‘samen op weg zijn’ plaats in je lokale Kerk? En tot welke stappen nodigt de Geest ons uit om te groeien in dit ‘samen op weg zijn’?
Mgr. Hoogenboom: “Om op deze centrale vraag te kunnen antwoorden, worden de deelnemers aan de geloofsgesprekken in de parochies uitgenodigd zich af te vragen welke ervaringen in hun kerk de centrale vraag bij hen oproept. Maar ook om bij deze ervaringen van ‘samen op weg gaan’ nog eens heel bewust stil te staan bij vragen als: welke vreugden hebben zij teweeggebracht? Welke moeilijkheden en obstakels zijn ze tegengekomen?” Vervolgens is het aan de deelnemers om vast te stellen waar in deze ervaringen de stem van de Geest weerklinkt.

In dit slot van het tweeluik vertaalt mgr. Hoogenboom de drie gesprekthema’s naar de parochiële praktijk. Zo constateert hij bij ‘Vieren’ dat door de coronaviruspandemie het ‘Jaar van de Eucharistie’ dat het Aartsbisdom Utrecht had uitgeroepen, deels in het water is gevallen. “Maar tegelijkertijd bedacht ik mij ook dat juist als gevolg van de in sociaal opzicht beperkende coronamaatregelen vele katholieken nog meer de vitale betekenis zijn gaan beseffen van het als Kerk geloofsgemeenschap kunnen zijn en het als zodanig zoveel mogelijk kunnen blijven vieren van de Eucharistie als ‘Bron en hoogtepunt van het christelijk leven’. Met heel veel creativiteit en praktisch vernuft werden in parochies binnen de kortste keren aangepaste vormen gevonden om in de ‘anderhalvemetersamenleving’ een vierende geloofsgemeenschap met een diaconaal gezicht te kunnen zijn en blijven. God heeft ons mensen geschapen als sociale wezens. Deze gemeenschapsdimensie is ook wezenlijk voor ons Kerk-zijn.”

Ook de thema’s ‘Missie’ en ‘Dialoog in Kerk en samenleving’ verbindt mgr. Hoogenboom met wezenstrekken van de Kerk en met wezenlijke ervaringen in onze katholieke geloofsbeleving en ons dagelijks leven. De Utrechtse hulpbisschop is benieuwd naar de resultaten van de geloofsgesprekken die in de komende weken worden gehouden. De verslagen worden samengevoegd met de gespreksverslagen van andere bijeenkomsten zoals met jongeren en religieuzen. Een samenvatting van het geheel wordt naar de Bisschoppenconferentie gestuurd, die zorgt voor een samenvatting van alle verslagen uit de bisdommen.

Klik hier om het interview te lezen.
Klik hier om het eerste deel te lezen.
Klik hier voor meer informatie en materialen over de Bisschoppensynode 2023