Aartsbisdom > Algemene Bisschoppensynode 2023-2024 > Wereldwijd gebed voor de synode op 31 mei

Wereldwijd gebed voor de synode op 31 mei

De Rooms-Katholieke Kerk viert op 31 mei Maria Visitatie, de gedachtenis aan het bezoek dat Maria, toen zij zwanger was van Jezus, bracht aan haar nicht Elisabeth (Luc. 1, 9-56). Op deze dag zal wereldwijd worden gebeden voor de komende Bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. Ook in Nederland wordt in meerdere Maria-heiligdommen gebeden.

De Bisschoppenconferentie maakt naast het eerder gepubliceerde synodegebed nog een aantal andere gebeden beschikbaar die op 31 mei, tevens afsluiting van de Mariamaand, gebeden kunnen worden. Op vraag van het synodesecretariaat wordt er gebeden voor het synodeproces en de weg die de Kerk daarin volgt. Ook is gevraagd om het proces onder bescherming van de Heilige Maagd Maria te plaatsen en verder om gebed voor de betrokkenheid van alle geroepenen, zowel leken, priesters als religieuzen bij het proces.
Op de website www.rkkerk.nl is een overzicht geplaatst van de plekken waar op 31 mei in Nederland wordt gebeden. Iedereen is van harte welkom om op die tijden en plaatsen mee te komen bidden, maar thuis de gebeden meebidden kan ook.

Klik hier voor het bericht op rkkerk.nl met het overzicht van de plekken waar in Nederland op woensdag 31 mei wordt gebeden voor de synode.

Download hier alle gebeden die beschikbaar zijn voor 31 mei.

Download hier de gebedskaart voor de synode.