Openingsviering in Lourdes op Roepingenzondag

De linkerzijde van de Bernadettekerk was om op 26 april om 16 uur geheel gevuld met Nederlandse pelgrims tijdens de openingsviering van de zesde bisdombedevaart van het Aartsbisdom Utrecht. Zo’n 1.500 pelgrims, grotendeels uit het aartsbisdom en aangevuld met groepen van elders in het land, vierden de Eucharistie. Hoofdcelebrant was mgr. Woorts. Op één na waren alle pelgrims gearriveerd: kardinaal Eijk kwam pas zondagavond in Lourdes aan.
Utrechtse pelgrims bidden Lauden in Lourdes

De meeste deelnemers aan de Utrechtse bisdombedevaart naar Lourdes arriveerden zaterdag 25 april tussen 19 en 20 uur. De ruim 1.000 treinpelgrims kwamen aan op het station van Lourdes, zij waren (heel) vroeg vanuit opstapplaatsen in het Aartsbisdom Utrecht per bus naar het station van Tourcoing (Noord-Frankrijk) gereisd. Ook de pelgrims die met het vliegtuig kwamen, waren inmiddels in Lourdes. De buspelgrims volgden een dag later rond het middaguur. Zondag 26 april startte het bedevaartprogramma officieus om 9 uur met het bidden van de Lauden, de officiële startviering met alle 1.500 pelgrims volgt die dag om 16 uur.
Bisdombedevaart Lourdes: ‘Maria heeft een bijzondere plek in mijn hart’

Van 25 april tot 2 mei reizen maar liefst 1.500 pelgrims naar Lourdes, het grootste deel uit het Aartsbisdom Utrecht dat voor de zesde keer een bisdombedevaart organiseert naar het Zuid-Franse bedevaartsoord. Wat drijft de pelgrims om deze bijzondere bedevaart te maken? In een nieuwe video van katholiekleven.nl delen Nousha (44) en Piet Buijs (81) uit Arnhem hun persoonlijke verhalen en waarom ze uitkijken naar deze bedevaart.
Startbijeenkomst bedevaart Lourdes in Apeldoorn

Voor alle pastores en reisleiders die deelnemen aan de bisdombedevaart naar Lourdes (25 april – 2 mei) was op 15 april in Apeldoorn een startbijeenkomst georganiseerd. Deze begon met een Mariavesperviering in de Onze Lieve Vrouwekerk. Daarbij zegende mgr. Woorts ook speciale bedevaartkaarsen, die elke delegatie na afloop mee kon nemen voor vieringen voorafgaand, tijdens of na deze bedevaart. Vervolgens was er een inhoudelijk programma waarin de tachtig aanwezigen werden bijgepraat over organisatorische aspecten van de bedevaart.
Parochies aartsbisdom lopen Stille Omgang Amsterdam

Sinds enkele jaren is er vanuit het Aartsbisdom Utrecht een gezamenlijke deelname aan de Amsterdamse Stille Omgang, die dit jaar op zaterdag 21 maart werd gehouden. Groepen pelgrims uit parochies in het aartsbisdom sloten eerst aan bij een feestelijke Eucharistieviering in de Co-kathedrale basiliek St. Nicolaas, met als hoofdcelebrant kardinaal Eijk. Aansluitend liepen zij in stilte de bidtocht door de binnenstad van Amsterdam. De intenties voor de omgang waren dit keer: ‘Moge God, door de Eucharistie, velen bereiken en wij Hem niet afwijzen’.
Aartsbisdom Utrecht neemt deel aan Stille Omgang 2026

Jaarlijks wordt in Amsterdam de Stille Omgang georganiseerd, de editie van dit jaar vindt plaats op zaterdag 21 maart. Het Aartsbisdom Utrecht biedt ook ditmaal de mogelijkheid tot een gezamenlijke deelname van parochies van ons bisdom aan de Stille Omgang, startend met een feestelijke Eucharistieviering in de Co-kathedrale basiliek St. Nicolaas. De intenties van 2026 voor de omgang zijn: ‘Moge God, door de Eucharistie, velen bereiken en wij Hem niet afwijzen’.
Pelgrims uit aartsbisdom naar Echternach

Ook dit jaar organiseerde het Aartsbisdom Utrecht een driedaagse busbedevaart naar Echternach. Het vertrek was op 9 juni (Tweede Pinksterdag), op 10 juni stond onder meer de deelname aan de Springprocessie in Echternach op het programma. Deze wordt elk jaar gehouden bij het graf van Sint Willibrord, de eerste aartsbisschop van Utrecht en de apostel van Nederland.
Video: bisdombedevaart naar OLV van Eiteren

Het Aartsbisdom Utrecht organiseerde op zondag 25 mei een bisdombedevaart naar OLV van Eiteren in IJsselstein. Deze bedevaart werd gehouden in het kader van het Heilig Jaar 2025, met als thema ‘Pelgrims van Hoop’. Na de Mis was de Ommedracht door IJsselstein, waarna een Marialof het programma afsloot. Kardinaal Eijk en enkele pelgrims vertellen in een video hoe zij deze bedevaart hebben ervaren.
Bisdombedevaart naar OLV van Eiteren herstart oude traditie

“Deze bisdombedevaart naar OLV van Eiteren is iets waar we jaren op kunnen teren en op voort kunnen bouwen.” Dat zei P. van Houtert, voorzitter van de locatieraad van de Sint Nicolaasbasiliek zondag 25 mei bij aanvang van de Eucharistieviering waarmee deze bedevaart in het kader van het Heilig Jaar van start ging. Na de Mis was de Ommedracht door IJsselstein (parochie H. Drie-eenheid), waarna een Marialof het programma afsloot.
Video: mgr. Woorts en mgr. Hoogenboom over Romebedevaart

“Deze bedevaart bevestigt mensen en sterkt ze in hun geloof. Mensen zijn dankbaar dat ze van deze Kerk deel uitmaken. Ze zijn dankbaar om bij de Wereldkerk te horen.” Dat zegt bisschop Woorts in Rome. Vanaf 27 april waren 1.100 pelgrims uit Nederland in Rome voor de bedevaart in het Heilig Jaar ‘Pelgrims van Hoop’. “We denken niet in grenzen,” vult mgr. Hoogenboom aan. “We denken in termen van een Familia Dei. Een gemeenschap, een familie van God. Dat familiegevoel, die vriendschap ervaren mensen heel sterk.”