Mgr. Woorts bij bedevaart voor zieken en senioren

Het Mariabeeld in de Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming kerk te Renkum (Parochie H. Titus Brandsma) wordt al vele eeuwen vereerd. Jaarlijks worden er dan ook diverse bedevaarten naar Renkum georganiseerd, op 19 mei vond de bedevaart voor zieken en senioren plaats. Hoofdcelebrant in de Eucharistieviering met na afloop ziekenzegen was mgr. Woorts, concelebranten waren pastoor Pauw, pastoor Ten Have (Sint Franciscusparochie) en pater Bomers.
Kardinaal Eijk hoofdcelebrant in Internationale Mis Banneux

In Mariabedevaartplaats Banneux (België) verscheen Maria acht keer aan een meisje van 11 jaar, Mariette Beco. Maria noemde zichzelf daarbij de ‘Maagd van de Armen’. Jaarlijks trekken honderdduizenden pelgrims naar dit bedevaartsoord. Het Aartsbisdom Utrecht organiseert dit jaar twee keer samen met het bisdom Haarlem-Amsterdam een vijfdaagse bedevaart naar Banneux: van 15 t/m 19 mei en van 28 augustus t/m 1 september. Kardinaal Eijk was op 17 mei hoofdcelebrant tijdens de Internationale Hoogmis in Banneux.
Viering Onze Lieve Vrouw van Eiteren op 31 mei

Het Aartsbisdom Utrecht organiseerde vorig jaar een bisdombedevaart naar OLV van Eiteren in IJsselstein (parochie H. Drie‑eenheid). Deze bedevaart was in het kader van het Heilig Jaar 2025, met als thema ‘Pelgrims van Hoop’. Na de Mis was de Ommedracht door IJsselstein, waarna een Marialof het programma afsloot. Dit jaar is er op 31 mei een meer bescheiden viering van OLV van Eiteren.
Gezinsprogramma Lourdes: terugkijken op intensieve, maar bijzondere week

Tijdens de zesde bisdombedevaart naar Lourdes van het Aartsbisdom Utrecht (25 april – 2 mei) volgden de gezinnen deels een eigen programma. Zij verbleven als groep op de Cité St. Pierre vlakbij het heiligdom. Ter aanvulling op de reeds verschenen (foto)verslagen van donderdag en vrijdag kijkt Elise Bangma-Mertens (medewerker Huwelijk en Gezin van het Aartsbisdom Utrecht) terug op de laatste twee bedevaartdagen van deze groep:
Zendingsviering op 1 mei sluit bisdombedevaart af

De pelgrims van de bisdombedevaart van het Aartsbisdom Utrecht verzamelden zich op 1 mei (de start van de Mariamaand) in de Pius X basiliek voor de laatste gezamenlijke viering. Helemaal compleet was de groep niet meer: de buspelgrims waren die ochtend begonnen aan hun tweedaagse thuisreis. “Toch zijn we nog met genoeg mensen om een vleugel van de Pius X basiliek te vullen,” zei kardinaal Eijk in zijn openingswoord. “En na afloop brengen we alle intenties van deze week naar de Grot, naar Maria die onze belangrijkste voorspreekster is.”
Excursiedag, viering en wandelen naar Bartrès

De donderdag tijdens de bisdombedevaart naar Lourdes van het Aartsbisdom Utrecht is traditiegetrouw de dag met excursies: pelgrims kunnen die dag mee met een excursie van een halve of een hele dag de Pyreneeën in. Maar er bleven ook pelgrims in Lourdes achter, zij vierden ‘s ochtends de Eucharistie in de Cosmas en Damianus kapel, met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant.
Internationale Mis: ‘Jezus aanbidt en looft Zijn Vader’

Samen met pelgrims uit vele landen verzamelden de Nederlandse pelgrims zich op 29 april in de ochtend in de ondergrondse Pius X basiliek voor de Internationale Mis. Hoofdcelebrant tijdens deze viering was kardinaal Eijk, een aantal Nederlandse pelgrims zong mee in het koor. Voor een groep jongeren was de dag al uren eerder gestart: zij liepen om 6.00 uur met pastor De Bekker de grote kruisweg. Net als voorgaande dagen hadden parochiegroepen ‘s middags de gelegenheid om de grote of de kleine kruisweg te lopen. Aan het eind van de middag verzamelden de meeste pelgrims zich voor de viering met handoplegging.
Mis bij de Grot: ‘Tekenen zetten ons aan het denken’

In een ochtendzonnetje (dat was bij eerdere bisdombedevaarten wel eens anders) verzamelden de pelgrims zich op 28 april rond 8 uur voor de Eucharistieviering bij de Grot. Aansluitend werd de groepsfoto met 1.500 pelgrims gemaakt voor de Rozenkransbasiliek, daarna maakten veel parochiegroepen nog een eigen groepsfoto. Vervolgens liep het kerkplein leeg: sommige groepen maakten een stadswandeling, anderen kozen voor de combinatie van winkels en terras. ‘s Middags was het mogelijk om de kleine of de grote kruisweg te lopen, om 17 uur was de deelname aan de Sacramentsprocessie.
Bisdombedevaart: eigen programma voor gezinnen

Tijdens de zesde bisdombedevaart naar Lourdes van het Aartsbisdom Utrecht (25 april – 2 mei) volgen de gezinnen deels een eigen programma. Zij verblijven als groep op de Cité St. Pierre vlakbij het heiligdom. Elise Bangma-Mertens (medewerker Huwelijk en Gezin van het Aartsbisdom Utrecht) doet verslag van de eerste bedevaartdagen:
Koningsdag in Lourdes

Kardinaal Eijk sloot op 27 april als laatste pelgrim aan bij de bisdombedevaart naar Lourdes van het Aartsbisdom Utrecht. Hij was die ochtend hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering in de Bernadettekerk, vicaris Kuipers (vicariaat Deventer) verzorgde de preek. Dat het 27 april Koningsdag was, bleek uit de oranje kleding en diverse accessoires van een flink aantal pelgrims. Na afloop van de viering was er voor alle pelgrims buiten een gezamenlijk koffiemoment, waarbij het Wilhelmus werd gezongen en oranjebitter werd geschonken.