Aartsbisdom > Nieuws > Nederlandse bisschoppen op Ad Limina bezoek

Nederlandse bisschoppen op Ad Limina bezoek

De Nederlandse bisschoppen zijn van 2 tot en met 7 december in Rome voor hun Ad Limina bezoek. Ze gaan onder meer gezamenlijk en ieder afzonderlijk op audiëntie bij paus Franciscus. Tevens bezoeken zij de verschillende Congregaties en de Pauselijke Raden.

Ad Limina komt van Visitatio ad Limina Apostolorum, dit betekent letterlijk een pelgrimage naar de drempels van de apostelen. Met deze drempels worden de graven van de apostelen Petrus en Paulus bedoeld. Het is een eeuwenoud gebruik dat pas gewijde bisschoppen deze graven in Rome bezoeken en sinds het Tweede Vaticaans Concilie wordt dit bezoek door de bisschoppen van een Kerkprovincie gezamenlijk afgelegd.

De bisschoppen kijken ernaar uit Paus Franciscus te ontmoeten. Dit staat op het programma voor de vierde dag van het Ad Limina bezoek, op donderdag 5 december aanstaande. Voor sommigen van hen is dit de eerste keer dat ze de Heilige Vader persoonlijk kunnen spreken, anderen hebben hem al eerder ontmoet. Kardinaal Eijk: “Ik heb paus Franciscus al enkele malen ontmoet, ook al voordat hij paus werd. Het is voor mij een heel bijzondere gebeurtenis dat ik nu nader met hem kan spreken over de ontwikkelingen in het aartsbisdom en onze kerkprovincie. Ik leef hier echt naar toe.”
Ieder van de bisschoppen presenteert een rapport over de situatie in het eigen bisdom, dat vertrouwelijk blijft. Gezamenlijk stellen de bisschoppen een rapport samen over de situatie in Nederland als geheel, dat bij het begin van het bezoek, op maandag 2 december openbaar wordt gemaakt.

Op zondag 1 december is er vanuit Rome een Eucharistieviering in de Kerk der Friezen, in tegenwoordigheid van de aanwezige Nederlandse bisschoppen, met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant. De viering wordt om 10.30 uur rechtstreeks uitgezonden door omroep RKK en is zo voor de Nederlandse gelovigen mee te beleven. Omroep RKK is gedurende de hele week van het Ad Limina bezoek vertegenwoordigd in Rome en zal daar in radio- en televisie-uitzendingen waar mogelijk verslag doen.

Tags: