Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppen vieren Mis in titelkerk kardinaal Eijk

Bisschoppen vieren Mis in titelkerk kardinaal Eijk

Zaterdag 12 november vierden de Nederlandse bisschoppen de Mis in de San Callisto kerk, de titelkerk van kardinaal Eijk in Rome. Hij was de hoofdcelebrant in deze viering. De kerk is toegewijd aan de heilige Calixtus, kardinaal Eijk wees de aanwezigen op de put in zijn titelkerk waar deze Calixtus de marteldood onderging. Hij was enkele jaren paus in Rome en gaf zijn leven voor de Kerk van Christus waarvan hem de leiding was toevertrouwd.

In zijn preek stond kardinaal Eijk uitgebreid stil bij de betekenis van een andere martelaar: de heilige Josafat, wiens gedachtenis op 12 november wordt gevierd. Josafat (geboren rond 1580 in het huidige Oekraïne) was voorbestemd voor de handel. Nadat hij katholiek was geworden trad hij echter in Vilnius in een klooster in. Na enkele jaren volgden zijn priesterwijding en later ook zijn bisschopsbenoeming. Hij trof volgens kardinaal Eijk een verwaarloosd bisdom aan “dat hij weer tot bloei bracht.” Josafat streed als bisschop voor de christelijke eenheid maar werd vermoord door tegenstanders van de vereniging van de Oosterse en de Westerse Kerk. Kardinaal Eijk: “Zo werd hij martelaar, hij gaf zijn leven voor de eenheid van de christenen.” Zijn offer is volgens kardinaal Eijk niet voor niets geweest: “Zijn gedachtenis dat we elk jaar vieren heeft mensen in de Westerse en de Oosterse Kerk steeds weer aan het denken gezet – moeten we niet streven naar eenheid?” Kardinaal Eijk wees op de vele overeenkomsten tussen beide Kerken, het zijn vaak politieke en persoonlijke belangen die de eenheid in de weg staan. Volgens kardinaal Eijk zal het martelaarschap van Josafat vrucht dragen: “Het bloed van de martelaren is het zaad voor de christenen. Zo zal zijn martelaarsbloed eens het zaad kunnen worden voor de eenheid tussen de Oosterse en de Westers Kerken. Daarvoor willen uit het diepst van ons hart ook in deze Mis bidden.”

Een dag eerder (op 11 november) gingen de Nederlandse bisschoppen op audiëntie bij paus Franciscus. De paus nam er ruim de tijd voor, in een “spontaan gesprek, met vragen over en weer,” zoals bisschop Van den Hende het na afloop omschreef. Paus Franciscus zette zijn naam ook op de twee ansichtkaarten die de bisschoppen hadden geschreven voor hun twee collega-bisschoppen die in Nederland zijn achtergebleven: mgr. Van Burgsteden s.s.s. en mgr. Liesen. Op katholiekleven.nl zijn bij de livestreams meer reacties te zien, ook van kardinaal Eijk en bisschop De Korte.
Later die vrijdag vierden de bisschoppen de Eucharistie bij het graf van Paulus in Sint Paulus Buiten de Muren. Mgr. Van den Hout was hoofdcelebrant in deze viering. Foto’s Ramon Mangold en fotodienst Vaticaan (niet rechtenvrij).

Tags: ,