Aartsbisdom > Nieuws > Paus spreekt bijna twee uur met Nederlandse bisschoppen

Paus spreekt bijna twee uur met Nederlandse bisschoppen

Paus Franciscus sprak op 11 november 1 uur en drie kwartier met de Nederlandse bisschoppen. Zij zijn deze week in Rome voor hun Ad Limina bezoek. Paus Franciscus riep de katholieken in Nederland op om vooral vol te houden en niet op te geven. Hij bemoedigde via de bisschoppen alle Nederlandse katholieken. “Bij het vorige ad limina-bezoek in 2013 drukte hij ons op het hart niet in nostalgie om te kijken, maar ons te richten op de toekomst. Dat was deze keer ook de teneur,” zo zei kardinaal Eijk na afloop op het St. Pietersplein.

Tijdens de aansluitende persconferentie zei kardinaal Eijk ook dat dit element van het Ad Limina bezoek hem “ten diepste raakt. … De paus is de stadhouder van Christus en het zichtbaar hoofd van de Kerk. Ik vind het geweldig als ik bij hem op bezoek kom. Dat kan bij een privé-audiëntie zijn maar nu was het natuurlijk mooi dat we met alle Nederlandse bisschoppen daar waren en we vragen konden stellen op allerlei gebied die hij heel openhartig heeft beantwoord.”
Bisschop Van den Hende van Rotterdam (en voorzitter van de Bisschoppenconferentie) noemde de ontmoeting met de paus “een uitwisseling van broeders in het bisschopsambt.” Mgr. Van den Hende vertelde ook hoe de paus meermalen de viervoudige nabijheid had benadrukt als opdracht aan de Nederlandse bisschoppen: nabijheid tot God in het gebed, nabijheid tot elkaar in collegiale samenwerking, nabijheid tot de priesters en nabijheid tot alle gelovigen.

Een dag eerder hadden de bisschoppen in diverse samenstellingen wederom bezoeken gebracht aan een aantal dicasteries. De donderdag eindigde met een ontmoeting in het College van Santa Maria dell’Anima bij de kerk waar paus Adrianus VI begraven ligt. De Roermondse hulpbisschop mgr. De Jong was hoofdcelebrant in de Eucharistieviering aldaar.
Het Ad Limina bezoek van de bisschoppen wordt zondagochtend afgesloten met een Eucharistieviering in de kerk der Friezen, de ‘Nederlandse’ kerk in Rome. Hoofdcelebrant is bisschop Van den Hende. Deze Mis wordt rechtstreeks uitgezonden door de KRO-NCRV op NPO2.

Alle foto’s zijn van fotograaf Ramon Mangold (en niet rechtenvrij).

Tags: ,