Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk over Ad Limina bezoek en fotoverslag dag 3

Kardinaal Eijk over Ad Limina bezoek en fotoverslag dag 3

Vanuit Rome vertelt kardinaal Eijk in een video van katholiekleven.nl over het Ad Limina bezoek. “Het is op de eerste plaats een pelgrimage naar de graven van de apostelen van Petrus en Paulus. Op de tweede plaats gaat het erom dat we een Wereldkerk zijn,” zegt hij. “Ik moet zeggen, tot nu toe zijn het vruchtbare gesprekken geweest. Bijvoorbeeld bij de commissie voor de bescherming van minderjarigen.”

Kardinaal Eijk: “De secretaris van de commissie die de vergadering leidde, sprak met veel waardering over datgene wat door de Nederlandse Bisschoppenconferentie is gedaan. Hij vond het zelfs een voorbeeld voor andere Bisschoppenconferenties. We waren blij met die erkenning en men heeft hier ook van onze aanpak veel geleerd. Ze willen natuurlijk graag horen: Wat speelt er in de afzonderlijke landen? En doet de Bisschoppenconferentie er ook wat aan?”

Op woensdag 9 november vierden de bisschoppen de Eucharistie in de Santa Maria Maggiore. Dit is één van de pauselijke basilieken in Rome. Mgr. Hendriks was hoofdcelebrant in deze viering. Hij sprak over de plannen die bisschoppen kunnen en moeten maken voor de Kerk en voegde daaraan toe: “Maar evangelisatie is uiteindelijk geen zaak van grootse plannen. Ook Jezus had die niet. … Het is de goede God en Hij alleen die het hart van een mens kan raken. En omvormen. … De basis van onze inzet kan geen andere zijn dan het faciliteren van de genade.” Aansluitend stonden diverse bezoeken aan dicasteries op het programma, met een persconferentie werd deze derde dag van het Ad Limina bezoek afgesloten.

Foto’s: Ramon Mangold (niet rechtenvrij).

Tags: , ,