Aartsbisdom > Nieuws > Video: Utrechtse bisschoppen over Ad Limina bezoek

Video: Utrechtse bisschoppen over Ad Limina bezoek

Het Ad Limina bezoek dat de Nederlandse bisschoppen aan Rome brachten, is op zondag 13 november afgesloten. Ze vierden die ochtend de Eucharistie in de Kerk van de Friezen in Rome, deze Mis werd rechtstreeks uitgezonden door de KRO-NCRV op NPO2. De bisschoppen kijken tevreden terug op hun Ad Limina bezoek, zo ook de Utrechtse hulpbisschoppen mgr. Hoogenboom en mgr. Woorts. Zij vertellen in twee video’s van katholiekleven.nl over hun week in Rome.

“Vanaf het allereerste begin heeft paus Franciscus de nood van de vluchtelingen onder de aandacht willen brengen van de wereld,” vertelt mgr. Hoogenboom. “We hebben daarover gesproken en heb ik hier in Rome verteld over wat er in Nederland in de parochies en ook zeker door de religieuzen in de kloosters wordt gedaan voor de verwelkoming, de opvang en de integratie van vluchtelingen en migranten in onze samenleving.” Op het Sint Pietersplein is een monument geplaatst ter herinnering en om aandacht te vragen voor migranten en vluchtelingen in alle tijden en culturen. Mgr. Hoogenboom had daar een indrukwekkende ontmoeting met een man die vluchtte uit Oekraïne.

Mgr. Woorts is onder meer referent voor de bedevaarten in de Nederlandse Bisschoppenconferentie en vertelt vanuit Rome hierover. “Bij het dicasterie van de nieuwe Evangelisatie kwam meteen aan de orde hoe we het geloof aan toekomstige generaties hopen door te geven en voor te leven en het belang daarvoor van bedevaarten. In het jaar 2025 zal hier in Rome weer een Heilig Jaar zijn en dan hopen we ook vanuit Nederland opnieuw met een mooie groep pelgrims uit hopelijk alle parochies naar Rome te gaan, met jong en oud.” Hij is dankbaar om in Rome te zijn, onder meer “dat je hier van die eeuwenlange stroom van pelgrims deel mag uitmaken.” En hij vertelt in deze video eveneens over de interreligieuze dialoog en over samenwerking voor vrede en in gerechtigheid.

Op zaterdag 12 november vierden de bisschoppen de Mis in de San Callisto kerk, de titelkerk van kardinaal Eijk in Rome. Bisschop Smeets van Roermond vierde op dat moment samen met onder anderen mgr. Karel Kasteel de Mis in de St. Pieter. Die dag waren ook de laatste afspraken met Vaticaanse dicasteries.
De foto’s zijn van fotograaf Ramon Mangold (en niet rechtenvrij).

Tags: , ,