Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Lourdes: excursiedag eindigt met zendingsviering

Lourdes: excursiedag eindigt met zendingsviering

De donderdag is traditioneel de excursiedag voor pelgrims van de Utrechtse bisdombedevaart naar Lourdes. Ze hadden daarbij de keuze uit hele of halve dagtrips naar de Pyreneeën. Ook het dorpje Bartrès waar Bernadette twee maal verbleef, was een mogelijkheid. De pelgrims die hiervoor kozen, vierden de Mis in de parochiekerk van Bartrès. Na afloop van de viering mochten de pelgrims, naar oud een gebruik, een reliek van de H. Bernadette kussen. ‘s Avonds stond de zendingsviering op het programma.

De treinpelgrims vertrekken weliswaar pas op zaterdag, maar de deelnemers die per vliegtuig kwamen en de zorgpelgrims in de Lancebussen gaan al op vrijdag 4 mei richting Nederland.

sdr lourdes-dag-6-c

lourdes-dag-6-gIn zijn preek tijdens de zendingsviering sprak mgr. Woorts de hoop uit dat de pelgrims wat van hun zorgen hebben kunnen achterlaten in Lourdes. “Maar we nemen zeker ook wat mee terug naar huis: herinneringen en ontmoetingen. En we hebben allemaal wel iets gekocht, voor onszelf of voor een ander.” Het eerste geschenk dat hij zelf uit Lourdes kreeg, ontving mgr. Woorts als kind van zijn peettante: een plastic grotje met sneeuw erin. “De Grot is de uitdrukking van ons geloof, dat God onze rots is waarop wij mogen staan en waar wij mogen schuilen bij de Heer. Ik hoop dat we dat geloof mee naar huis nemen.”
Op 3 mei viert de Kerk het Feest van de H. Apostelen Filippus en Jakobus. De apostelen hebben het geloof verkondigd en dat is na hen door vele generaties voortgezet. “Daarom is het zo mooi dat ook hier vele generaties samen zijn. We moeten allen bijdragen aan het fundament van de Kerk: dat we één zijn in geloof, één in de waarheid die Christus is. We zijn hier om apostel, om missionaris te zijn. Dat klinkt groot en daarom heeft Jezus de H. Geest gegeven. Die wil het geloof, de hoop en de liefde in ons versterken en helpen die in anderen te versterken.” In die zin betekent de zendingsviering dat de pelgrims missionaris moeten worden: we moeten allen het geloof verder brengen, aldus de Utrechtse hulpbisschop.

lourdes-dag-6-e lourdes-dag-6-f

lourdes-dag-6-h lourdes-dag-6-i

lourdes-dag-6-j lourdes-dag-6-k

Na afloop van de viering sprak Laura, één van de jongeren die mee waren met deze bedevaart,  een dankwoord. Diverse betrokkenen die deze bedevaart hebben georganiseerd werden daarbij genoemd, een speciaal dankwoord ging uit naar Ben Lokate, de ceremoniarius van kardinaal Eijk die veel tijd en energie in de organisatie van deze bedevaart heeft gestoken. Hij kreeg van de jongeren dan ook een Rozenkrans als bedankje.

lourdes-dag-6-m lourdes-dag-6-l

lourdes-dag-6-oRuim 80 pelgrims zijn vanuit Twente met speciale Lancebussen naar Lourdes gereisd voor deze bedevaart. Eén van de zorgvrijwilligers is Brigitte (rechts op de foto) uit Tubbergen. Ze leerde Anja vijf jaar geleden in Lourdes kennen in een zorggroep. Sindsdien hebben ze diverse bedevaarten samen gemaakt, vaak spreken ze elkaar door alle drukte op een dag hooguit vijf minuten, vertelt Brigitte. “Zo kwamen spraken we elkaar net even bij de kaarsenbakken.”
Brigitte is al voor de 26ste keer in Lourdes. “Ik ga hier altijd met veel plezier en inzet heen. Het geeft ook heel veel kracht. Het geloof en al de ontmoetingen die je hier hebt, zijn echt typerend voor Lourdes. In Tubbergen was ik coördinator maar nu ben ik mee als zorgvrijwilliger. We zijn al heel vroeg begonnen met de werving voor deze bisdombedevaart en hebben tegen mensen gezegd: dat is echt iets voor jou. We zijn nu hier met een grote groep, maar het is vooraf altijd spannend of je het weer voor elkaar krijgt.”
Ze is zorgvrijwilliger maar natuurlijk zelf ook pelgrims. Brigitte: “Ik neem natuurlijk mijn eigen verdriet mee naar Lourdes en dan doet het me zo goed om hier weer te zijn. Het raakt me steeds opnieuw, zoals bij de Lichtprocessie eerder deze week. Die heb ik natuurlijk al heel vaak gelopen, maar ik had toch weer de tranen in mijn ogen staan.”

lourdes-dag-6-n
De acolieten na afloop van de zendingsviering

Tags: ,