Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Mgr. Woorts hoofdcelebrant in Internationale Mis

Mgr. Woorts hoofdcelebrant in Internationale Mis

Liefst 10.000 pelgrims vierden op 2 mei in de Pius X basiliek de Internationale Mis. Onder hen ook de 1.200 Utrechtse pelgrims, mgr. Woorts was hoofdcelebrant in deze meertalige Eucharistieviering. Twee pelgrims uit Aartsbisdom Utrecht verzorgden de voorbeden in het Engels en het Nederlands. Om 16.30 uur was de viering met handoplegging, bedoeld om kracht en steun te vragen aan Jezus, die aan ieder mens vraagt wat Hij voor die persoon kan doen.

Mgr. Woorts memoreerde in zijn preek tijdens de Internationale Mis dat dit jaar de 70ste wonderbaarlijke genezing van Lourdes is erkend. Na tien jaar onderzoek luidde het oordeel van het internationale medisch comité over deze genezing: onverklaarbaar.
Zoals ook de verandering van water in wijn tijdens de bruiloft van Kana onverklaarbaar was, en tevens de broodvermenigvuldiging. Die beide gebeurtenissen verwijzen naar het teken van de Eucharistie, aldus mgr. Woorts. “En hoezeer heeft Bernadette daarnaar verlangd, om die gaven te ontvangen, bij haar Eerste Heilige Communie en al haar levensjaren daarna. De Eucharistie die verwijst naar het hemels bruiloftsfeest.”
Lourdes getuigt ervan dat de Heer onze nood en dood wil veranderen in leven in overvloed, aldus de Utrechtse hulpbisschop. Sinds de verschijningen van Maria aan Bernadette “voltrekt zich hier in Lourdes in de harten en het leven van ontelbaren een verandering, een verandering die kracht geeft, genezing, vreugde, nieuw leven en nieuwe hoop waarin de Heer voor ons aanwezig is.”

lourdes-dag-5-b lourdes-dag-5-c

lourdes-dag-5-d lourdes-dag-5-e

lourdes-dag-5-f lourdes-dag-5-g

lourdes-dag-5-h lourdes-dag-5-i

lourdes-dag-5-lNa de Internationale Mis verspreidden de pelgrims zich in de middag over het Heiligdom en het stadje Lourdes. Om te bidden bij de Grot, een kaarsje op te steken, een stadwandeling te maken, elkaar te ontmoeten op een terras of wat inkopen te doen. Dat laatste deed Jan van der Noort (Sint Jacobusparochie), die voor het eerst in Lourdes is. “Ik wilde één keer in mijn leven naar Lourdes,” vertelt hij voor het winkeltje waar hij zojuist een kleinood kocht. “Ik hoorde tijdens het koffiedrinken na de Mis iemand vertellen over deze bisdombedevaart. Ik dacht: waarom zou ik niet meegaan? In januari heb ik me al opgegeven.”
Hij is erg onder de indruk. “Ik vind de gehele sfeer in Lourdes mooi, maar met name de vieringen zijn indrukwekkend. En het moment dat je voor de Grot staat, vond ik heel bijzonder.” Met een glimlach: “Ik kom uit wat ouderwetse familie waaruit ik een gobelin [wandtapijt] heb geërfd. Dat hing eerst in mijn ouderlijk huis en nu hangt het bij mij thuis aan de muur. Je ziet daarop de grot van Lourdes, de kerk erboven en de berg. En nu zie ik hetzelfde tafereel als ik op de brug over de rivier de Gave sta. Eromheen is natuurlijk het nodigde veranderd, maar de kern is hetzelfde gebleven. Van familieleden die ooit wel naar Lourdes zijn geweest, had ik natuurlijk al de nodige verhalen gehoord over Lourdes. Maar nu komt het echt tot leven.”

lourdes-dag-5-k lourdes-dag-5-j

lourdes-dag-5-mDiaken Marc Brinkhuis preekte tijdens de viering met handoplegging. Hij signaleerde dat in de huidige maatschappij vooral autonomie en zelfstandigheid benadrukt worden. “Dan kan het des te moeilijker zijn als je moet zeggen dat je een hand van de ander nodig hebt.”
De blinde bedelaar Bartimeüs (Mc.10, 46-52) vroeg Jezus hem weer te laten zien. Brinkhuis: “Bartimeüs is het beeld voor mensen die niet weten hoe ze verder moeten, die geslagen zijn door het leven, die ziek of alleen zijn en vragen: help mij.” Gelovigen vragen om kracht, om richting en Jezus vraagt zoals Hij ook aan Bartimeüs vroeg: wat wil je dat Ik doe? “Die vraag stelt Hij aan ons allen,” aldus Brinkhuis.
Vervolgens verspreidden de priesters en diakens zich over de Bernadettekerk om bij de pelgrims de handen op te leggen.

Tags: ,