Aartsbisdom > Nieuws > Jong en 550 jaar oud in aprilnummer Op Tocht

Jong en 550 jaar oud in aprilnummer Op Tocht

Het aprilnummer van bisdomblad ‘Op Tocht’ bevat veel jongerennieuws, zoals een uitgebreid verslag van vier Webinars over mentoraat in het jongerenpastoraat. Jong Aartsbisdom zet in ‘Op Tocht’ de belangrijkste ideeën en conclusies van deze vier inspirerende avonden op een rijtje.

Ook in dit nummer: een interview met een jongere die in de H. Drie-eenheidparochie zijn geloof vond. Op de middelbare school groeide bij hem het verlangen naar waarheid en dat zette hem op het spoor van Christus. De viering van de oude Mis in zijn parochie bleek beslissend: “Daar voel je het gewicht van een eeuwenoude traditie, die liturgie draagt eeuwen aan geschiedenis en geloof met zich mee.” Hij hoopt met zijn verhaal anderen te inspireren: “Zoek de waarheid, laat je dopen. Zet die stap, want dat is echt belangrijk. Het heeft me heel veel gebracht.”

Niet alleen jong, ook oud krijgt aandacht in deze editie van het bisdomblad. De R.K. Broederschap van Onze Lieve Vrouw van Vleuten (parochie Licht van Christus) bestond op 21 april precies 550 jaar. Procurator van de Broederschap Henny Smorenburg vertelt uitgebreid over de geschiedenis van deze bijzondere broederschap en over de vele jubileumactiviteiten. Maar Smorenburg kijkt eveneens vooruit naar de toekomst. Zo zou hij graag zien dat de Broederschap actiever wordt en meer bekendheid krijgt. “Het thema van ons jubileumfeest is niet voor niets verbroedering. Dat moeten we uitdragen. We zien in onze huidige maatschappij ook nog steeds de noodzaak om daaraan te werken. Tolerantie, verbroedering en naastenliefde zijn van alle tijden.”
Tevens is in dit nummer een afscheidsinterview opgenomen met diocesaan diaconaal werker Hans Oldenhof. Hij schreef bij wijze van afscheidscadeau het essay ‘Groepen en gedragen’, met reflecties over diaconie en spiritualiteit. “Geloof moet je doorgeven, daarom heb ik dit essay geschreven. We geloven samen en dan moeten we er ook samen over praten, ik vind het belangrijk dat dit gesprek gevoerd wordt,” aldus Oldenhof.

De aprileditie van het bisdomblad ‘Op Tocht’ verscheen vlak voor Roepingenzondag (25 april). Daarom besteedt het nummer uitgebreid aandacht aan deze jaarlijkse gebedsdag voor roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. Ook kardinaal Eijk gaat in zijn column in op roepingen: “Het huwelijk enerzijds en het celibaat anderzijds brengen de liefde van Christus als de Goede Herder voor ieder van ons persoonlijk en voor de hele mensheid tot uitdrukking. Huwelijk en het gewijde celibaat veronderstellen elkaar daardoor en vullen elkaar aan,” zo schrijft kardinaal Eijk onder meer.

– Lees hier de column van kardinaal Eijk
– Neem een abonnement op ‘Op Tocht’ of bestel dit nummer