Aartsbisdom > Nieuws > Geloofsgesprek: rector en diaken over roepingen

Geloofsgesprek: rector en diaken over roepingen

De rechtstreekse uitzending van de Eucharistieviering op tv komt zondag 25 april (Roepingenzondag) vanuit de H. Nicolaaskerk in Baarn (parochie HH. Martha en Maria). Celebrant is pastoor Joachim Skiba. In het voorafgaande Geloofsgesprek praat Leo Fijen over het thema roeping met rector Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut en met diaken Paulus Tilma, die op 5 juni priester wordt gewijd.

De TV-Mis is vanaf 10.00 uur te zien bij KRO-NCRV op NPO 2. Het Geloofsgesprek begint om 9.45 uur en is dit keer opgenomen in de St. Catharinakathedraal in Utrecht, waar kardinaal Eijk op 5 juni Paulus Tilma tot priester zal wijden. Diaken Tilma vertelt in dit Geloofsgesprek over de weg naar zijn priesterwijding en Patrick Kuipers legt als rector van de priesteropleiding uit hoe je weet of je geroepen wordt door God: Dan ben je op tocht naar de bestemming en dan voel je de vreugde in je hart. “Vreugde is de stem van God die je de juiste weg wijst,” aldus Kuipers.
Het zoeken naar God is niet iets statisch, zegt Tilma: “De zoektocht van roeping is iets dat continu bezig blijft, zoals een relatie ook continu aandacht en onderhoud vraagt. De relatie met God is voor mij vooral een basis waarop die vreugde naar voren komt. … Een basale ondertoon in het leven waar je op voort kunt bouwen. En op een gegeven moment ga je keuzes maken: zó wil ik verder en voor mij was dat het priesterschap. Maar de weg naar het priesterschap toe heeft ook z’n hobbels gehad. Het vertrouwen en weten dat God nabij is, hebben ervoor gezorgd dat ik hier nog steeds sta. Anders was ik misschien allang afgehaakt.”
De R.-K. Kerk viert op zondag 25 april Roepingenzondag. Dit jaar is het thema: ‘Wees niet bang, kom dichterbij’. Wereldwijd wordt die dag in kerken en kloosters speciaal gebeden voor roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. Vanwege de coronamaatregelen zal Roepingenzondag ook dit jaar, net als in 2020, vooral online worden gevierd.

Online (terug)kijken:

Geloofsgesprek