Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Viering in Rozenkransbasiliek en de Pyreneeën in

Viering in Rozenkransbasiliek en de Pyreneeën in

Een klein deel van de pelgrims van Utrechtse bisdombedevaart vertrok vandaag uit Lourdes. Buspelgrims en vliegpelgrims (deels zorgreis) van het Huis voor de Pelgrim vertrokken vandaag richting Nederland. Ook voor kardinaal Eijk zat vandaag de bedevaart erop. De achterblijvers konden de hele of de halve dag een excursie maken naar de Pyreneeën. En om 9.30 uur was er een Eucharistieviering in de Rozenkransbasiliek, met mgr. Woorts als hoofdcelebrant.

In zijn preek merkte mgr. Woorts op dat hij regelmatig de vraag krijgt waar Bernadette eigenlijk in Lourdes te vinden is. “In deze Rozenkransbasiliek is zij maar op één plek te zien, zij is bescheiden afgebeeld met een kaars. Misschien is Bernadette bij ons veel meer onzichtbaar aanwezig, bijvoorbeeld op een medaille die we bij ons dragen. Zo draag ik sinds 1980 een medaille die van mijn oma was, en heb daarmee Maria en Bernadette altijd bij me.”

Foto’s mozaïek: Aartsbisdom Utrecht

Dat Bernadette vaak niet te zien is, zegt volgens mgr. Woorts iets. “Haar leven was bovenal onzichtbaar en speelde zich af in grote armoede. Ook na de verschijningen was ze grotendeels onzichtbaar: ze leefde teruggetrokken bij de zusters, eerst hier in Lourdes en daarna in Nevers.” Wie haar daar in haar kloosterhabijt in de glazen kist ziet liggen wordt geraakt, aldus mgr. Woorts: haar handen zijn gevouwen, ze houdt een rozenkrans vast en haar hoofd is iets gekeerd naar degene die haar nadert. Mgr. Woorts: “Bernadette is te zien in gebed, dat wil zeggen ze bidt voor ons in de hemel. Tijdens haar aardse leven vroeg ze aan iedereen die ze ontmoette: ‘Bid voor mij.’ Zij wist dat zij het ook van God moest hebben, zij die uitverkoren was om achttien keer Maria te ontmoeten is altijd bescheiden gebleven. En de kracht van de Heer had ze nodig, zeker bij al het lichamelijke en geestelijke lijden dat haar trof.”
“Bernadette en Maria lieten zich door God verheffen, dat mag voor ons een aansporing zijn om nooit onszelf te verheffen, zeker niet ten koste van een ander. We moeten het hebben van Gods kracht en liefde. Elke Eucharistieviering wordt gebeden: ‘Verheft uw hart, we hebben ons hart bij de Heer.’ Bernadette en Maria kunnen ons daarbij helpen, zij hebben net als wij in de Paastijd gebeden om de Heilige Geest. Om zo ons hart te houden bij de Heer en bij onze naaste.”

Foto’s boven: Ramon Mangold

Tijdens de dagexcursie per bus bezochten de pelgrims twee bijzondere plekken in de Pyreneeën: Pont d’Espagne en Gavarnie. De Pont d’Espagne (‘brug naar Spanje’) is één van de grootste watervallen in de regio, de route erheen voert langs vele kleine watervallen Gavarnie is een bergdorpje op 1.400 meter hoogte, pal tegen de Spaanse grens en aan de rand van een natuurgebied waar de rivier de Gave ontspringt die door Lourdes stroomt.

Gavarnie

Pont d’Espagne

De pelgrims die niet meegingen op excursie, bleven in en om het Heiligdom of liepen (4 kilometer) naar het dorpje Bartrès en terug via de ‘Chemin de Bernadette’. In Bartrès hoedde de jonge Bernadette enige tijd schapen, deze schaapskooi kan nog steeds bezocht worden. Onder anderen pastoor Tuan (Eusebiusparochie) maakte met een aantal pelgrims uit zijn groep deze wandeling naar de schaapskooi, waarbij op de heenweg flink geklommen moet worden.

Corry Wertler uit de parochie St. Maarten is voor het eerst in Lourdes. “Ik zocht extra verdieping, aanraking – daarom ben ik meegegaan met deze bedevaart. Die extra verdieping heb ik echter nog niet gevonden. Wel was er voor mij één heel mooi moment: ik werd geraakt tijdens de Lichtprocessie, toen alle verzamelde pelgrims samen het credo zongen. Zo gezamenlijk met al die mensen het geloof belijden, dat maakte veel indruk op me. Wat ik voor mezelf tijdens bedevaart heb ontdekt, is dat ik blij mag zijn met wat ik al had aan geloof. Ik ben altijd gelovig geweest en je zoekt steeds iets extra’s. Maar moet je niet juist tevreden zijn met wat je al die tijd zelf in je geloof hebt gevonden?” Over het samen met een groep deze bedevaart maken is Corry enthousiast: “Het is geweldig met elkaar. Het is niet alleen maar devoot, er is ook veel gezelligheid en je deelt alles met elkaar. Dat is mooi.”

Tags: ,