Aartsbisdom > Nieuws > Veel aandacht voor jeugd in septembereditie ‘Op Tocht’

Veel aandacht voor jeugd in septembereditie ‘Op Tocht’

In het septembernummer van bisdomblad ‘Op Tocht’ is er veel aandacht voor de jeugd: zo schrijft pastor Paulus Tilma over de gezinszondagen die het afgelopen schooljaar als nieuw initiatief plaatsvonden in de parochie Maria Laetitia. Deze gezinszondagen bestaan uit drie onderdelen: een catechese, de Eucharistieviering en een lunch.

Pastor Tilma: “Achter deze gezinszondagen schuilt een visie van parochievernieuwing. We leven in een tijd waarin het kerkbezoek krimpt, kerken gesloten worden en de vraag rijst hoe we de toekomst tegemoet moeten gaan. In de afgelopen decennia is de cultuur veranderd, een inbedding van het geloof in school en verenigingsleven is grotendeels verdwenen. Ook is het gezinsleven veranderd, drukke agenda’s moeten soms op elkaar afgestemd worden om tijd voor elkaar te hebben. Als Kerk staan we midden in deze wereld en moeten we ons verhouden tot deze en andere ontwikkelingen. Als het gaat om catechese, het overdragen van het geloof, moeten we ons ook aanpassen aan de omstandigheden. Hoe kunnen we de boodschap van het Evangelie in onze tijd doorgeven? Veel parochies in Nederland werken hieraan, waarbij ook het concept van de gezinszondagen gebruikt wordt. Deze willen ruimte creëren om de gemeenschap op te bouwen, om gezinnen een doorlopende catechese aan te bieden, in plaats van alleen voorbereiding op de Eerste Heilige Communie en het Vormsel. Gezelligheid en verdieping horen bij elkaar, geloven doe je in gemeenschap.”

Medewerker Huwelijk en Gezin Elise Bangma-Mertens gaat in dit nummer van ‘Op Tocht’ in op de invloed van school op het leven van kinderen en de rol van ouders daarbij. Het gaat bij de opvoeding niet alleen om een lichamelijke of burgerlijke opvoeding van de kinderen, maar ook om de godsdienstige en zedelijke opvoeding, zo schrijft ze.
Verder in deze editie: de stembus voor de Ariëns Prijs voor Diaconie en een artikel over de Maarssense periode van de naamgever van deze prijs, pastoor Alphons Ariëns, de oproep aan kerken om mee te doen aan RedWednesday, een uniek vloertapijt in de Deventer Broederenkerk en tot slot het verslag van de zomerkampen voor kinderen en tieners. In zijn column neemt kardinaal Eijk stelling in de kwestie ‘Reliekenprocessies: pure folklore of tradities met een diepe zin?’

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: