Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk wijdt franciscaan tot priester

Kardinaal Eijk wijdt franciscaan tot priester

In de H. Jacobus de Meerdere kerk in Lonneker (parochie Maria Vlucht) wijdde kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, op 17 september broeder Joachim Oude Vrielink OFM (42) tot priester. Deze minderbroeder franciscaan werd geboren in een boerengezin in Lonneker, een koets haalde hem op bij zijn ouderlijk huis.

Bisschop Hendriks van Haarlem-Amsterdam had hem op 27 november 2021 in Amsterdam tot diaken gewijd. De wijdeling studeerde biochemie en biotechnologie, gevolgd door theologie aan de Universiteit van Tilburg. Acht jaar geleden werd hij franciscaan; hij woont in een Amsterdams klooster en was onder meer twee maanden actief in Syrië. Daarover vertelde hij eerder: “Het was mooi om de rol van de Kerk daar te zien. Terwijl er in het land aan alles gebrek is, heeft de Kerk ook de mogelijkheid mensen te ondersteunen, met voedsel, met onderwijs, met medische zorg in een land waar eigenlijk iedereen weg wil, een land afgesloten, te arm om goede spullen te kopen.”

In zijn preek stond kardinaal Eijk uitgebreid stil bij het leven van de heilige Franciscus. Die was weliswaar geen priester, mogelijk wel diaken, aldus kardinaal Eijk. “Maar in leven en zijn is hij intens aan Christus gelijkvormig.” Franciscus deed afstand van zijn aardse rijkdommen en verlangens en naar analogie van Christus had hij alleen God als vader. Kardinaal Eijk: “In de persoon van Franciscus zien de mensen iets van de persoon van Christus oplichten, die zelf waarmaakt wat Hij zijn leerlingen op het hart drukt: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en door elke dag opnieuw zijn kruis op te nemen.’ Het leven telt talrijke kruisen, maar nemen we ze evenals Franciscus ook samen met Christus op? Christus geeft ons dan grote kracht om het eigen kruis te kunnen dragen. We doen het dan samen met Hem.”

“Broeder Joachim, uw gelijkvormigheid aan Christus op basis van uw franciscaanse spiritualiteit geeft een bijzondere glans en kracht aan uw priesterschap, waardoor u Christus op speciale wijze in persoon zult vertegenwoordigen. De Kerk maakt evenals in de tijd van Franciscus – zij het op weer heel andere wijze – zware tijden door. Door de secularisatie is er sprake van een geloofsafval in galop op grote schaal en is onder hele generaties, zeker de jongere, Christus vrijwel onbekend. We hopen en bidden dat u als priester en franciscaan voor veel mensen de sporen van Christus die op dit moment in de Westerse samenleving grotendeels zijn uitgewist op een aansprekende manier weer zichtbaar mag maken.”

Foto’s: Muataz Haddad en Gerard van Buul OFM