Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Utrechtse pelgrims per TGV in Lourdes aangekomen

Utrechtse pelgrims per TGV in Lourdes aangekomen

Bussen met pelgrims vertrokken op zaterdag 28 april zeer vroeg vanuit diverse plaatsen in het Aartsbisdom Utrecht. Reisdoel: de Noord-Franse stad Tourcoing. Vandaar vertrok die ochtend de TGV naar Lourdes, ondanks de stakingen die de SNCF (Franse Spoorwegen) voor deze dag had aangekondigd. Dat betekende dat de ongeveer 850 treinpelgrims even na 17 uur volgens reisschema in Lourdes arriveerden. In de loop van zondag 29 april voegen zich de pelgrims bij hen die per zorgbus en vliegtuig naar Lourdes reizen. In totaal telt deze bedevaart van het Aartsbisdom zo’n 1.200 deelnemers.

Zondagavond staat dan ook de officiële openingsviering gepland van deze ‘Utrechtse’ bisdombedevaart naar Lourdes – alweer de vierde sinds 2009. Veel pelgrims gingen zaterdagavond na de avondmaaltijd al even naar het heiligdom voor een bezoek aan en gebed bij de grot. Voor sommigen was dit een weerzien, voor anderen een eerste kennismaking. Maar ook ervaren pelgrims hadden in het heiligdom genoeg nieuws te zien: er zijn de afgelopen jaren de nodige veranderingen doorgevoerd in de indeling van het heiligdom. Zo zijn onder andere de kaarsenbakken verplaatst. “Mooi dat je er nu ook omheen kunt lopen,” merkte één van de pelgrims op. “Ook de overkapping is erg fraai.” Rond de grot zorgen de aanpassingen voor meer stilte. De kraantjes met Lourdeswater hebben eveneens een andere invulling gekregen.

lourdesbedevaart-utrecht-dag-1-a lourdesbedevaart-utrecht-dag-1-d

lourdes-dag-1-extra-a lourdes-dag-1-extra-b

Een aantal pelgrims plaatste op deze eerste avond al een bedevaartkaars, zoals de gecombineerde groep van de parochies St. Ludger en St. Paulus. Pastor Den Hartog ontstak de kaars samen met een aantal parochianen “uit dankbaarheid voor de voorspoedige reis en in de hoop op een mooie bedevaart.” Hij zei dat het samen op bedevaart gaan onder meer voor openheid en onderlinge contacten  zorgt. “Dat merkten we al tijdens de korte tocht van het hotel naar deze plek waar we de kaars hebben ontstoken. De gesprekken kwamen meteen al los.”

lourdesbedevaart-utrecht-dag-1-c lourdesbedevaart-utrecht-dag-1-g

lourdesbedevaart-utrecht-dag-1-h lourdesbedevaart-utrecht-dag-1-i