Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Startschot derde diocesane bedevaart naar Lourdes

Startschot derde diocesane bedevaart naar Lourdes

Zo’n 80 mensen kwamen op 25 maart (Hoogfeest van Maria Boodschap) naar de startbijeenkomst van de bedevaart naar Lourdes, die het Aartsbisdom Utrecht van 2 t/m 9 mei 2015 organiseert. De bijeenkomst in Dijnselburg te Zeist was bedoeld voor mensen in de parochies die verantwoordelijk zijn voor het Lourdeswerk. Na een vesperviering met lichtprocessie waarin kardinaal Eijk voorging, gaf mgr. Woorts een presentatie over Maria-afbeeldingen door de eeuwen heen. Reisorganisatie VNB verschafte vervolgens informatie over de verschillende reismogelijkheden: per bus, TGV en vliegtuig.

1-lourdes-lichtprocessie-klTwee van de aanwezigen gaven bovendien een kort ‘getuigenis’ over het belang voor een parochie om deel te nemen aan deze bedevaart. Ook verstrekten ze wat praktische informatie om in de voorbereiding rekening mee te houden, daarbij puttend uit hun ervaring van de afgelopen twee bisdombedevaarten naar Lourdes. Tijdens de lichtprocessie had iedere parochievertegenwoordiger al een door kardinaal Eijk gezegende bedevaartkaars ontvangen, ten behoeve van vieringen in de eigen parochie. Daarnaast ontvingen ze een set flyers (klik hier) voor de eerste ‘werving’ van pelgrims.

‘Voorbeeld Maria navolgen’
Kardinaal Eijk refereerde in zijn preek aan de afbeelding van de annunciatie, “die in vele kerken en bij mensen thuis is te zien.” Vaak wordt Maria daarop afgebeeld met een boek, terwijl toch bekend was dat ze niet tot de lezende klasse behoorde. Toch was dit geen vergissing van de kunstenaars, maar een “verwijzing naar de Bijbel, waarvan Maria delen zoals de Psalmen uit haar hoofd kende. Ook was het een verwijzing naar het Woord van God, dat niet buiten haar maar in haar bestond. Ze stond innerlijk volkomen open om Gods Woord in zich op te nemen. Zo was ze ook voorbereid om Gods Zoon in haar schoot te dragen,” aldus de kardinaal.

1-lourdes-eijk-kl 1-lourdes-licht-doorgeven-kl

Maria is daarmee ons voorbeeld, “zij is zoals wij allen zouden moeten zijn. Bij haar verschijningen in Lourdes zegt ze onder meer ‘Boete, boete, boete.’ Daarmee bedoelde ze bekering, de mensen moeten zich innerlijk omdraaien en zich richten op Christus en weg van alles wat daarvan afleidt.” Kardinaal Eijk riep de aanwezigen op “het voorbeeld van Maria na te volgen en biddend Gods Woord tot ons te nemen. De voorspraak van Maria stelt ons daartoe in staat.”

1-lourdes-kaarsen-zegenen-kl 1-lourdes-kaarsen-uitreiking-kl

‘Groot getuigenis’
Kardinaal Eijk sprak na de vesperviering en de lichtprocessie de aanwezigen kort toe. Hij benadrukte dat “velen in het Aartsbisdom Utrecht Lourdes in hun hart dragen. Steeds meer parochies raken enthousiast voor een bedevaart naar deze plaats. De vorige keer in 2012 gingen we met 1500 deelnemers, hopelijk evenaren we dat aantal ook volgend jaar. Ik ben dankbaar dat u vanavond met zovelen naar hier bent gekomen en dank u hartelijk voor uw inzet. In 2015 willen we weer met zoveel mogelijk mensen naar Lourdes reizen: jong, oud, gezond, ziek en gehandicapt. Een bedevaart naar Lourdes is een groot getuigenis in deze geseculariseerde wereld,” zo benadrukte hij.
Hulpbisschop Woorts gaf vervolgens een inleiding over Maria-afbeeldingen door de eeuwen heen, zoals deze onder meer in pelgrimsoorden te zien zijn. Zijn startpunt waren de Romeinse catacomben van Priscilla, die de oudste Maria-afbeelding herbergen. In de loop der eeuwen veranderde de verbeelding van de Moeders Gods: ze legde de rijke uitdossing die haar voornaamheid symboliseerde af, en werd via haar weergave als ‘zetel der wijsheid’ steeds menselijker afgebeeld. Dat laatste komt onder meer tot uitdrukking doordat er in de afbeeldingen steeds meer contact is tussen moeder en kind.
Met een korte presentatie door reisorganisatie VNB werd de avond afgesloten. Daarbij werd ook de prijs (onder voorbehoud) van deze bedevaart bekend gemaakt: deelnemers betalen € 879, zorgpelgrims € 1185, jongeren t/m 25 jaar € 599. Voor de organisatie (vervoer en accommodatie) zijn groepen van zo’n 45-50 deelnemers ideaal, vandaar de oproep van de VNB om samen te werken met buurparochies als dat aantal in de eigen parochies niet wordt gehaald. Vanaf 1 juli is deze bedevaart al te boeken op de website van de VNB, waar vanaf nu al promotiemateriaal is te bestellen, toegespitst op de eigen parochie.

1-lourdes-kapel-kl 1-lourdes-eijk-met-kaarsen-kl

1-lourdes-licht-kerkbanken-kl 1-lourdes-materiaal-kl