Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Roepingenzondag: pelgrims vieren Mis aan de Grot

Roepingenzondag: pelgrims vieren Mis aan de Grot

De pelgrims vierden op zondag 30 april (Roepingenzondag, de zondag van de Goede Herder) de Mis aan de Grot. De neerslag bleef grotendeels beperkt tot een lichte miezer, zodat niemand na afloop uitgewrongen hoefde te worden. Deze Mis werd door de KRO-NCRV rechtstreeks op tv uitgezonden. Na een kort welkomstwoord door de rector van het heiligdom heette hoofdaalmoezenier vicaris Cornelissen de pelgrims en kijkers van harte welkom op deze eerste volle dag van de bedevaart.

“Met ruim 1.300 pelgrims, kinderen, ruim honderd jongeren t/m 25 jaar, volwassenen, zieken en gezond vanuit het aartsbisdom en uit diverse parochies uit andere delen van Nederland zijn we deze week hier in Lourdes waar de heilige Maagd Maria in 1858 achttien keer verscheen aan Bernadette Soubirous,” zo zei Cornelissen. “Bij de dertiende verschijning zei Maria: ‘Ga zeggen aan de priesters dat men hier een kapel bouwt en dat men hier in processie komt.’ Dit jaar staat hier in Lourdes een deel van deze opdracht – dat men hier een kapel bouwt – centraal. En dat is gebeurd. Er zijn sindsdien hier in Lourdes tal van kapellen en kerken gebouwd waar mensen samenkomen voor de viering van de Eucharistie, om met elkaar God te aanbidden alsook voor persoonlijk gebed. Dat doen we ook deze zondagmorgen hier aan het altaar van de Grot.”

Foto: Aartsbisdom Utrecht

Kardinaal Eijk zegende vervolgens de bedevaartkaars. Deze kaars werd na afloop van de viering door hoofdaalmoezenier Cornelissen geplaatst op het Heiligdom van Lourdes. Daar bad het gezelschap een Wees Gegroet en bad voor de intenties van de pelgrims en de mensen die thuis via de TV-Mis de viering aan de Grot hadden meegevierd.
In zijn preek wees kardinaal Eijk op de vele deuren waaruit we als volwassenen kunnen kiezen. “We kunnen zelfs de deur van de kerk kiezen, al heeft die in onze tijd aan populariteit sterk ingeboet. Wat vinden we achter die deur van de kerk? We vinden daar ‘een huis om in te wonen,’ zoals de tussenpsalm 23 het uitdrukt, waar Christus ons bedient terwijl we eten en drinken, zodat we weer op krachten kunnen komen en nieuw leven van Hem kunnen ontvangen. Dit doet Hij heel in het bijzonder wanneer we de Eucharistie vieren,” aldus kardinaal Eijk. “En wat vinden wij in de Kerk, dat huis dat God voor ons bouwt en waarin Hij woont, als wij de Eucharistie vieren? Wij ontmoeten daar Jezus, Degene die ons bedient, onder de gedaanten van brood en wijn. Hij is door zijn kruisdood en verrijzenis de deur die ons toegang geeft tot een waarachtig christelijk leven, het eeuwig leven en onze verrijzenis.” Tal van goeroes beloven ons geluk, “maar het echte leven, en dat is het leven bij God, bereiken we alleen als we de deur van de schaapstal nemen, dat wil zeggen kiezen voor Jezus,” zo benadrukte de aartsbisschop van Utrecht.

Hij wees erop dat Jezus ervoor zorgt dat Zijn stem in de wereld blijft klinken, tot op de huidige dag. Hij geeft zijn apostelen en hun opvolgers de bisschoppen en hun medewerkers een bijzondere gave van de Heilige Geest, waardoor zij Zijn stem met gezag kunnen vertolken en met name het sacrament van de Eucharistie en dat van Boete en Verzoening (de Biecht) kunnen bedienen.
“Uit gesprekken met priesterstudenten is mij opgevallen dat een opmerkelijk aantal onder hen hun roeping tijdens een bedevaart naar Lourdes heeft ontdekt. Blijkbaar herkennen zij Jezus’ roepstem en worden zij zich bewust van hun roeping op voorspraak van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes. Dit is een reden tot grote dankbaarheid jegens haar. Het is een uiting van haar moederlijke zorg voor ons. Bidden we Maria om haar voorspraak dat de Heer ons roepingen tot het priesterschap schenkt, zodat er ook in de toekomst priesters zullen zijn om in zijn huis, de Kerk, de Eucharistie te vieren en zo de Goede Herder onder ons present stellen, die voor onze deur is naar een leven met God en de verrijzenis. Tevens bidden we om roepingen tot het diaconaat en het religieuze leven.

Sacramentsprocessie
‘s Middags verkenden veel parochiegroepen het Heiligdom of maakten een stadswandeling door Lourdes. Ook werden er door de pelgrims  al de nodige kaarsen gebrand, voor eigen intenties of voor die van dierbaren die in Nederland zijn gebleven.
Om 17 uur was kardinaal Eijk hoofdcelebrant tijdens de Sacramentsprocessie. De processie eindigde in de ondergrondse Pius X basiliek. Kardinaal Eijk benadrukte bij de start van de processie “dat we hier neerknielen voor het meest kostbare van de R.-K. Kerk: het sacrament van de Eucharistie. We hebben vanmorgen de Mis gevierd en daar gedeeld in Zijn lijden, sterven en verrijzen. Hoe ons eigen lijden er ook uitziet, of we nu ongezond zijn of gezond: we kunnen het neerleggen bij Christus onze Heer.” Kardinaal Eijk eindigde met een oproep: “Laat Hem niet alleen in het sacrament aanwezig zijn, maar laat de Heer ook een plek krijgen in ons persoonlijk hart.”

Anna Chow
Anna Chow (foto: Aartsbisdom Utrecht) is geboren in Hong Kong maar woont al 33 jaar in Nederland. Zij is tijdens deze bisdombedevaart aangesloten bij de St. Eusebiusparochie (Arnhem en e.o.), waar ze ook vrijwilliger is. Ze is erg ontroerd door Lourdes, zo vertelt ze. “Het is emotioneel om hier te zijn. Ik heb er lang over gedaan om hierheen te komen. Mijn moeder in Hong Kong wilde altijd nog eens naar Lourdes, maar door een beroerte kon ze de reis niet maken. Inmiddels is ze overleden en ik heb nog steeds spijt dat ik haar niet hiernaartoe heb gebracht. Ik kreeg de kans om met de parochie mee te gaan naar Lourdes en dat heb ik gedaan. Mijn moeder reist als het ware met me mee – ik laat het haar allemaal zien. Het is zeer indrukwekkend, de viering bij de Grot vanmorgen, alles. Ik kan het eigenlijk niet in woorden uitdrukken hoezeer Lourdes me raakt.”

Foto’s: Ramon Mangold

Tags: ,