Aartsbisdom > Nieuws > Op Tocht blikt vooruit op Jaar van de Eucharistie

Op Tocht blikt vooruit op Jaar van de Eucharistie

Het recent verschenen juninummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’ kijkt vooruit naar het Jaar van de Eucharistie in het Aartsbisdom Utrecht. Dit gaat van start op zondag 1 december, in de aanloop heeft kardinaal Eijk een pastorale brief over de Eucharistie uitgebracht. ‘Op Tocht’ geeft een korte samenvatting van deze tekst, die te bestellen is maar ook op de website van het bisdom is na te lezen.

Priesterstudent Gauthier de Bekker vertelt in deze editie van het bisdomblad ‘Op Tocht’ over de parochiestage die hij momenteel doet in de parochie Zalige Titus Brandsma (Wageningen e.o.). Zo’n stage biedt veel, zegt hij: “Theologie leer je voornamelijk in de schoolbanken, tijdens de stage leer je hoe het geloof in God een rol speelt in het leven van mensen en welke vragen dit bij hen oproept. Je ervaart de uitdagingen en de kansen voor het pastoraat van heel nabij.”

Dit nummer bevat ook veel diaconaal nieuws: Jurylid Hub Crijns bespreekt in zijn bijdrage alle 31 genomineerden van de Ariëns Prijs voor Diaconie, die op 12 oktober in Deventer wordt uitgereikt. Diocesaan diaconaal werker Hans Oldenhof staat stil bij de drie jubilea van ‘De Wonne’, in Enschede, Almelo en Glanerbrug. Deze religieuze gemeenschappen vangen al jarenlang mensen op en helpen hen om hun leven weer op orde te krijgen. De drie locaties bestaan respectievelijk 40, 25 en 20 jaar.
Trees Versteegen, vertrekkend teamleider van de Diocesane Kerkelijke Caritas Instelling (DKCI), schrijft uitgebreid over Moeder Teresa, de aanraakbare heilige. En kardinaal Eijk gaat in zijn column in op Drievuldigheidszondag en één van de belangrijkste getuigen van deze dag: de heilige Martinus, een geliefde (diaconaal) heilige die zijn mantel in tweeën deelde en de helft weggaf aan een bedelaar.

– Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
– Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’ of om dit nummer na te bestellen
– Klik hier om de brief over de Eucharistie te lezen
– Klik hier om de brief over de Eucharistie te bestellen