Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Duizendste inschrijving bisdombedevaart Lourdes

Duizendste inschrijving bisdombedevaart Lourdes

Het aantal aanmeldingen voor de vierde bedevaart van het Aartsbisdom Utrecht naar Lourdes stijgt flink: inmiddels heeft de 1000ste pelgrim zich ingeschreven. En het aantal pelgrims blijft groeien, zo meldt bedevaartorganisatie VNB. “Inschrijven voor deze bedevaart is nog altijd mogelijk,” benadrukt hoofdaalmoezenier vicaris Cornelissen. Ook voor wie graag met het vliegtuig naar Lourdes reist, zijn er mogelijkheden: er is een aantal plaatsen beschikbaar gekomen in de vlucht vanaf vliegveld Maastricht naar Lourdes.

Er gaan tevens tientallen jongeren mee met deze bisdombedevaart naar Lourdes. Hoofdaalmoezenier Cornelissen: “De ervaring leert dat deze bedevaart voor hen vaak een bijzondere ervaring is, voor sommigen is het zelfs het begin van een leven lang pelgrimeren naar Lourdes.” De jongeren draaien deels mee met hun parochiegroep, maar er is voor hen ook een aantal aparte vieringen en activiteiten.
De Jeugdfondsen uit de drie vicariaten Arnhem, Deventer en Utrecht geven 100 euro korting per jongere. Dat maakt het (financieel) extra aantrekkelijk voor parochies om jongeren mee te nemen naar Lourdes. VNB handelt dit af met de fondsen. De priesterstudenten van het Ariënsinstituut nemen eveneens deel aan deze bedevaart.

In het Heiligdom van Lourdes vorderen inmiddels de aanpassingen. Deze gebeuren niet alleen vanwege de overstromingen enkele jaren geleden, het Heiligdom van Lourdes wil ook de rust op het Heiligdom en in het bijzonder bij de Grot bevorderen. Verder wordt tijdens grotere bedevaarten (zoals de jaarlijkse Maltezer bedevaart) een looprichting bij de Grot uitgezet om de doorstroming te bevorderen. Op diverse plaatsen op het Heiligdom zijn meertalige informatieborden geplaatst over de tijden van de vieringen, de processies, het weer en actuele wachttijden bij de baden. Daarnaast zijn bij alle kerken en gebouwen op het Heiligdom kleinere informatieborden geplaatst met een korte uitleg over de naam en de historie van het gebouw.

Het vertrek is op 28 april, de terugreis is op 5 mei, de kosten bedragen € 899 per persoon (o.b.v. tweepersoonskamer). Meer informatie en/of aanmelden: bij reisorganisatie VNB.

Aanmelden voor de TGV

Aanmelden voor de bus