Aartsbisdom > Nieuws > Decembernummer ‘Op Tocht’ in teken van Kerstmis

Decembernummer ‘Op Tocht’ in teken van Kerstmis

De decembereditie van het bisdomblad ‘Op Tocht’ dat deze week verschijnt, besteedt onder meer aandacht aan de actie Vier Kerstmis! van de Nederlandse bisschoppen. Hiermee vestigen de bisschoppen de aandacht op het belang van Kerstmis en doen zij suggesties om dit feest te vieren, ook als er in de kerk vanwege coronamaatregelen geen plek is. Maar er is meer Kerstnieuws, zoals de jubilerende kerststallenroute in Baarn die dit jaar een recordaantal deelnemers heeft.

‘Op Tocht’ sprak met initiatiefneemster Jacqueline van den Eshof-Ansinger, die sinds 1996 (inmiddels samen met een commissie) een voor Nederland unieke kerststallenroute organiseert. Deze route draagt de naam ‘De Weg van het Licht’ en startte 25 jaar geleden met zeven stallen. Van 18 december 2020 t/m 6 januari 2021 staan in ongeveer 200 Baarnse tuinen grote en kleine kerststallen en andere kersttaferelen opgesteld. “Dit aantal groeit ieder jaar,” vertelt de initiatiefneemster. “Een bijzonder gezicht! De variatie is erg groot – Barbiestal, Poppenkast, Legostal, traditionele stallen et cetera – en de meeste mensen hebben alles zelf gemaakt.” De reden voor het succes? “Ik denk dat mensen toch weer iets extra’s zoeken, wat meer zin in het leven en daar zijn de kerstdagen erg geschikt voor. Een kerststal, in al zijn variaties, roept toch iets anders op dan de commerciële kerstman met geschenken en het vele eten. Vooral dit jaar, met alle coronaproblemen, zien we dat de mensen meer behoefte hebben aan warme evenementen voor de ziel.”

Daarnaast bevat dit nummer een artikel over katholieke vorming in het openbaar basisonderwijs – voor velen een onbekend fenomeen. De stichting Katholiek Vormings Onderwijs (KVO) wil iets aan die onbekendheid doen. Liesbeth van Gool (begeleider Katholiek Vormingsonderwijs Regio Noord) schetst in ‘Op Tocht’ de geschiedenis van het katholiek vormingsonderwijs en legt uit wat het inhoudt in de praktijk van nu.
Ook in dit nummer: een verhaal over de Kevelaer processiebeelden en over de pelgrimage van het Mirakelteken van de stad Amersfoort, waarbij parochianen dit teken aan elkaar doorgaven, op weg naar het nieuwe Eucharistisch centrum van de parochie. In zijn column schrijft kardinaal Eijk over ‘Eindelijk verlossing …’

Lees hier de column van kardinaal Eijk
Neem een abonnement op ‘Op Tocht’ of bestel dit nummer

Tags: