Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts viert Chanoeka online met Joods Utrecht

Mgr. Woorts viert Chanoeka online met Joods Utrecht

De Stichting ‘Vrienden van de Joodse Gemeenschap Utrecht’ viert reeds vele jaren het joodse lichtfeest Chanoeka. Het Chanoeka feest is bij uitstek een feest dat publiek wordt gevierd. Afgelopen jaar was de viering op de Mariaplaats in Utrecht. Vanwege de coronabeperkingen wordt het jubileum, namelijk de 10de Chanoeka-viering, dit jaar online gehouden. Op 10 december om 17.00 uur start een video op de website www.chanoeka.info. Aan deze video werkt ook mgr. Woorts mee.

De Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts is voorzitter van de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom. Hij is voor deze video samen met prof. dr. Bart Koet (hoogleraar aan de Tilburg School of Catholic Theology) geïnterviewd in de Vredeskapel van de Utrechtse St. Catharinakathedraal.

In de video wordt ook de Menora voor de eerste dag van Chanoeka aangestoken door rabbijn Aryeh Leib Heintz. Verder zijn er toespraken en video-interviews met onder anderen burgemeester Peter den Oudsten van Utrecht, de ambassadeur van Israël Naor Gilon, Henk Westbroek, Minella van Bergeijk van TEAR, Kelly Boender van Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed en imam Osman Celil Ziylan van de Ulu Moskee in Utrecht. Tevens zijn er interviews met kinderen.
Via de webshop op de website www.chanoeka.info zijn alle artikelen te bestellen voor de viering van Chanoeka, zoals kaarsen en menora.

Tags: