Aartsbisdom > Nieuws > Geloofsgesprek: mgr. Woorts over jongerenbedevaart Rome

Geloofsgesprek: mgr. Woorts over jongerenbedevaart Rome

Voorafgaand aan de Eucharistieviering op tv van 24 november vanuit de Friezenkerk in Rome (hoofdcelebrant mgr. Van den Hout) hield Leo Fijen in Utrecht het Geloofsgesprek met mgr. Woorts. Als hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en referent voor de bedevaarten namens de Bisschoppenconferentie vertelde hij over de jongerenbedevaart van 26 april tot 2 mei 2020. Die bedevaart heeft tot doel om met honderd jongeren vanuit alle Nederlandse bisdommen naar Rome te gaan.

Mgr. Woorts somde in het Geloofsgesprek enkele van de redenen voor de bedevaart op: “De Eeuwige Stad, het hart van de Kerk, dat jongeren vanuit ons land daar verdieping in hun geloof en leven mogen ervaren. De schoonheid, de Bijbelse verhalen die daar klinken, de heiligen die we daar gaan ontmoeten. De prachtige kerken, de pleinen, alles wat Rome te bieden heeft. De ervaring leert dat iedereen die daar op bedevaart is, dat als een geweldige verrijking van zijn geloof en leven ervaart. Dat hopen we ook de jongeren mee te geven, juist de verdieping en de band met de Kerk.”
Zo is er elke dag in een bijzondere kerk een Eucharistieviering, verbonden met een bepaalde heilige. Mgr. Woorts wees ook op de heilige Willibrord, de Ierse monnik die het geloof destijds naar de Lage Landen bracht. “De heilige Willibrord trok vanuit onze streken naar Rome om de verbinding te leggen van de Kerk in onze streken met de bisschop van Rome.”

Er kunnen honderd jongeren meer met de jongerenbedevaart in 2020. Eenmaal in Rome gaan ze in kleine groepen door de stad, elk bisdom neemt een priester of diaken mee die Rome goed kent en de jongeren op sleeptouw kan nemen. Mgr. Woorts: “Reden van elke bedevaart is om de band met de levende Christus te versterken. Hopelijk hebben de jongeren in Rome de ervaring dat ze boven de eigen situatie worden uitgetild. In Nederlandse parochies zijn ze vaak enkelingen, door ze met deze bedevaart samen te brengen kunnen ze ervaren dat ze met veel meer zijn. Dat Tilt ons uit boven de eigen situatie en dat geeft hoop.”
Mgr. Woorts toonde in het Geloofsgesprek ook een gravure van Escher die in het bisschopshuis hangt. Daarop is op de voorgrond de kerk van de Friezen te zien, gelegen vlakbij de Sint Pieter. “We maken deze bedevaart in het spoor van mensen die dat al eeuwen doen, in onze streken vanaf Willibrord. Hij had niet naar Rome hoeven gaan, maar koos er uitdrukkelijk voor om door te reizen naar Rome, vandaar de band met de wereldkerk,” aldus mgr. Woorts.
Woorts heeft een jaar in Rome gestudeerd, naar Rome gaan betekent voor hem dan ook thuiskomen. “Rome verbindt de eeuwen door. We zijn Gods volk onderweg, met pieken en dalen. Dat zie je in Rome voor je, het is altijd weer doorgegaan, er zijn altijd nieuwe heiligen gekomen die mensen hebben geïnspireerd om de weg met Christus te gaan. De eeuwen door heeft Christus ons altijd door alles heengeleid. Dat geeft mij hoop en bemoedigt mij. Ik hoop van harte als we daar met jongeren zijn, dat ook zij geraakt worden. Ik hoop dat zij in Rome de levende Christus zullen herkennen in de vieringen van de Eucharistie en in alles wat we zien en wat we met elkaar gaan delen. Maar gezelligheid en een terrasje moeten er ook zijn.”
Op de speciale bedevaartposter staat onder meer: ‘Come home, go Rome’. Mgr. Woorts: “Als je naar Rome gaat, kom je thuis. En het diepste thuis is altijd Christus. We gaan ook mensen ontmoeten die in Rome wonen en werken. En we gaan naar Sant’Egidio, de groep die zich inzet voor de dak- en thuislozen en eenzamen. Er is een breed pallet aan ontmoetingen en activiteiten. Ik hoop dat jongeren zichzelf en elkaar gunnen om met elkaar deze bedevaart mee te maken. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken: het is voor de rest van je leven een enorme verrijking.”

Klik hier om het Geloofsgesprek (KRO-NCRV) met mgr. Woorts terug te kijken.
Klik hier voor meer informatie over deze jongerenbedevaart naar Rome

Tags: , , ,