Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Bisdombedevaart 2012 naar Lourdes van start

Bisdombedevaart 2012 naar Lourdes van start

Met het vieren van de Plechtige Lauden in de Rozenkransbasiliek (Rosaire) om 8.30 uur startte op zondag 29 april de bisdombedevaart naar Lourdes van het Aartsbisdom Utrecht. De avond tevoren waren iets na 21.00 uur de ruim 900 pelgrims die in één dag per TGV naar Lourdes reisden in de stromende regen gearriveerd. De groep is nog niet compleet: vandaag komen de pelgrims die per bus en vliegtuig de reis maken aan in Lourdes, waarmee het totaal aantal bedevaartgangers uit het aartsbisdom op ruim 1500 komt.

Na de intredeprocessie heette hoofdaalmoezenier vicaris Cornelissen in de Rosaire de pelgrims uit het aartsbisdom van harte welkom. Hij toonde zich verheugd dat zovelen gehoor hadden gegeven aan de oproep om met het Aartsbisdom Utrecht op pelgrimage naar Lourdes te gaan. Daarna volgde de viering van de Plechtige Lauden, die werd besloten met een groet aan Maria.

Bedevaartkaars
Na de viering namen kardinaal Eijk, hulpbisschop Woorts en hoofdaalmoezenier Cornelissen uitgebreid de tijd om individuele pelgrims en parochiegroepen te ontmoeten op het plein voor de kerk: van regen was vanmorgen geen sprake. Diverse gelovigen waren onder de indruk van de mooie maar eenvoudige viering. Onder meer de groep parochianen die met pastoor Boogers van de Thomas a Kempis parochie (Zwolle e.o.) met de bisdombedevaart mee is gereisd, sprak met kardinaal Eijk en liet zich met hem op de foto zetten.

De Utrechtse Lourdesgangers verspreidden zich na afloop van de viering over het heiligdom en het stadje. Kinderen, tieners en jongeren kregen elk in een eigen groep een rondleiding over het heiligdom, waarbij tekst en uitleg werd gegeven over de verschillende aspecten. De parochiegroepen maakten ook een rondgang over het heiligdom of gingen op in de pelgrimsdrukte van Lourdes. Vanavond is de ‘officiële’ start van de bisdombedevaart met een openingsviering in de Pius X basiliek gevolgd door het plaatsen van de bedevaartkaars bij de Grot.