Aartsbisdom > Nieuws > Jaarlijkse emeritidag Aartsbisdom Utrecht

Jaarlijkse emeritidag Aartsbisdom Utrecht

In Dijnselburg (bij Zeist) vond woensdag 25 april de ‘emeritidag’ plaats: de jaarlijkse ontmoetingsdag voor emeritus priesters en diakens en gepensioneerde pastoraal werk(st)ers van het Aartsbisdom Utrecht. Tijdens de informele ontvangst heette hulpbisschop Woorts de aanwezigen van harte welkom. Mgr. Woorts was ook de hoofdcelebrant bij de aansluitende Eucharistieviering; vicaris Cornelissen concelebreerde. Na afloop van de H. Mis kregen de genodigden een diner aangeboden.

In zijn preek memoreerde de hulpbisschop de aanstaande bisdombedevaart: “Deze dagen worden er in de parochies van ons Aartsbisdom meer dan 1.500 koffers gepakt: koffers van parochianen – onder wie meer dan 100 jongeren – die zullen deelnemen aan de tweede bisdombedevaart naar Lourdes. […] Een geweldig iets, dat zo velen met onze bisschop en elkaar op bedevaart gaan!” Lourdes staat bekend om de verschijningen van Maria aan Bernadette in de Grot van Massabielle, mgr. Woorts: “Rond die verschijningen gebeurden tekenen die anderen – onder wie sceptici en ongelovigen – hebben overtuigd en tot geloof hebben gebracht. […] Verschijningen vanuit de hemelse werkelijkheid en tekenen die de Blijde Boodschap vergezellen: het Evangelie spreekt erover, ons paasgeloof en ons Kerk-zijn beginnen ermee. Zo horen wij vandaag, op het feest van de H. Marcus (evangelist), dat de Heer zelf verschijnt aan de apostelen en dat Hij tekenen aankondigt die de gelovigen zullen vergezellen. Zo zullen zieken genezen.”

emeritidag-ontvangst

emeritidag-preekOpdracht
“Waarom de één wel een teken krijgt of meemaakt, de ander niet, waarom de één wel genezen wordt, de ander niet – bijvoorbeeld in Lourdes – dat blijft een mysterie. Dat kan oneerlijk overkomen, daar kan een mens flink mee worstelen. Jezus heeft mensen genezen, maar niet allen. Jezus verscheen, maar niet aan heel het volk, alleen aan de getuigen die Hij zelf daarvoor had uitgekozen. Wat Hij doet en zegt staat in het teken van die ene opdracht die Hij aan de apostelen geeft: ‘Gaat uit over heel de wereld en verkondigt het Evangelie aan heel de schepping’,” zo vervolgde de hulpbisschop. De apostelen hebben zich aan deze opdracht toevertrouwd en hun leven ervoor gegeven. Ze “zijn gegaan in het geloof dat onze Heer Jezus – die leeft aan de rechterhand van de Vader – er altijd bij is en meewerkt. Dat geloof heeft ook Marcus bezield […] en hij heeft ervan getuigd door het Evangelie dat hij heeft opgetekend, door mee te werken aan de verspreiding van de Blijde Boodschap, de Blijde Boodschap van Gods liefde en trouw in Jezus Christus voor heel de wereld. In Lourdes kun je ervaren wat dat betekent: daar heerst een liefde en een vrede die velen van over heel de wereld samenbrengt, die over alle grenzen heen mensen doet delen in het ene geloof in Jezus Christus, als kinderen van onze Hemelse Vader.”

Verbondenheid
Die verbondenheid doet goed, sterkt en bemoedigt, zo zei mgr. Woorts. “Velen worden erdoor geholpen in hun gebed, in hun geloof, in hun zoeken, in hun leven. Velen vinden in Lourdes genezing in hun hart. Dat zijn ook tekenen van God: dat Hij mensen blijft samenbrengen en bemoedigen, mensen van overal vandaan, om samen het geloof te vieren en uit te dragen, soms tegen de stroom in.” De H. Marcus was een medewerker van de apostelen “en daarmee van de Heer zelf. Zo zijn ook wij […] medewerkers van de Heer zelf, om in Zijn dienst te leven, om Hem en Zijn liefde te doen kennen,” aldus mgr. Woorts tot besluit.

emeritidag-evangelie