Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Aftrap vierde diocesane bedevaart naar Lourdes

Aftrap vierde diocesane bedevaart naar Lourdes

In Dijnselburg (bij Zeist) werd op 17 mei de startbijeenkomst gehouden van de vierde diocesane bedevaart naar Lourdes. Het Aartsbisdom Utrecht organiseert deze van 28 april t/m 5 mei 2018. De bijeenkomst was bedoeld voor mensen in de parochies die verantwoordelijk zijn voor het Lourdeswerk: leden van pastorale teams en coördinatoren.

Na een vesperviering met lichtprocessie waarin kardinaal Eijk voorging, verzorgde diaken Marc Brinkhuis een presentatie over de veranderingen die het Heiligdom in Lourdes de afgelopen periode heeft ondergaan. Vicaris Cornelissen en Roos Manders van reisorganisatie VNB gaven vervolgens informatie over de reismogelijkheden: per TGV, bus en vliegtuig.

Kardinaal Eijk haalde tijdens zijn preek de Romeinse keizer en veldheer Julius Caesar aan: “Ik kwam, ik zag, ik overwon.” Die woorden zijn volgens kardinaal Eijk ook toe te passen op het beginnend christendom: “Ze kwamen, ze zagen en ze overwonnen.” Het christendom begon onbeduidend in Jeruzalem, een uithoek van het Romeinse Rijk, het werd vervolgd door de Romeinen en de Joden, maar breidde zich binnen de kortste keren uit. “Dat kleine groepje ‘veroverde’ binnen drie eeuwen het hele Romeinse Rijk. Later bracht Willibrord het christendom naar onze streken. Die groei kan alleen verklaard worden door de Heilige Geest en de Goddelijke voorzienigheid,” aldus kardinaal Eijk.
Anno 2017 zijn de christenen hier weer een kleine groep. “Dat kan een gevoel geven van eenzaamheid. Maar als het lukt om volgend jaar met 1.000 mensen of meer naar Lourdes te gaan, ervaren we dat we niet alleen zijn. En daar ontmoeten we vele anderen die zijn zoals wij. Hier voor me zie ik een klein maar dapper cluppie. Jullie zijn begeesterd om mensen enthousiast te maken voor Lourdes. Dat gaat geleidelijk maar lukt, dankzij jullie inzet. Als u terug bent in uw parochie zult u zeggen: ‘ik kom, ik zie, ik overwin.’ Maria is belangrijk: we vragen om haar voorspraak. Naar niemand luistert de Heer zoals Hij naar Zijn eigen moeder luistert.”

Start Lourdes 2018 kaarsenzegening kl Start Lourdes 2018 kaarsen kl

Tijdens de lichtprocessie door de kapel kregen de parochievertegenwoordigers een door kardinaal Eijk gezegende bedevaartkaars uitgereikt, ten behoeve van vieringen in de parochie. Na afloop van de avond kregen ze ook nog flyers ter verspreiding. Na de viering verwees kardinaal Eijk nog kort naar de succesvolle bedevaarten die het Aartsbisdom Utrecht de voorbije jaren organiseerde: naar Lourdes maar ook naar het Heilig Land, naar Polen en naar Rome. “En in november 2016 waren we samen met 2.000 Nederlanders in de Sint Pieter voor een Mis vanwege de Nederlandse Dag, bij het slot van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Daar sprak paus Franciscus ons toe. Ik heb de paus later meermalen gesproken, hij was zeer onder de indruk dat zoveel mensen uit een geseculariseerd land als Nederland naar Rome waren gekomen.”

Start Lourdes 2018 lichtprocessie kl

Tijdens zijn presentatie ging Marc Brinkhuis eerst kort in op heilige plekken, onder andere in de Heilige Schrift. Op zich hebben we geen fysieke plek nodig om te bidden, benadrukte Brinkhuis, “maar heilige plekken zijn opstapjes om dichter bij God te komen. Het zijn plekken van herinnering, genadeoorden die ons worden geschonken om verder te komen in ons geloof.”
Een foto uit 1856 liet zien dat de Lourdesgrot oorspronkelijk een hoek met rotzooi was, vlakbij de rivier de Gave. “Dat oogt niet heilig, maar denk aan de bescheiden geboorteplek van Jezus,” aldus Brinkhuis. “De recent aangebrachte veranderingen willen het authentieke meer terugbrengen in het heiligdom. De grot moet weer echt een plek van stilte en gebed worden.” De kaarsenbakken zijn daarom naar de overkant van de rivier gebracht (met uitzicht op de grot), de kraantjes zijn verplaatst naar de vrijgekomen plek naast de grot. Brinkhuis: “Dat is ook een logische volgorde: je gaat eerst naar de grot en geeft dan gehoor aan de oproep van Maria om je te gaan wassen.”

Start Lourdes 2018 Brinkhuis kl Start Lourdes 2018 Cornelissen kl

Drie aanwezigen gaven aansluitend een kort ‘getuigenis’ over het belang voor een parochie om deel te nemen aan deze bedevaart. Belangrijkste conclusie: het samen op bedevaart gaan, zorgt voor saamhorigheid die voortduurt na terugkeer in de parochie. Zeker in een tijd van grotere parochies met meer geloofsgemeenschappen is dat belangrijk.
Vicaris Cornelissen en Roos Manders verstrekten tot slot praktische informatie over de opzet van de bedevaart en hoe deze het best in een parochie is te organiseren. VNB kan daarbij onder meer zorgen voor eigen parochieposters en parochiefolders.
Met name de TGV is een goede reisoptie, zo werd benadrukt: deze is nog sneller in Lourdes dan voorheen (rond 17.15 uur: een reistijd van ca. 7 uur vanaf het vertrekpunt in Noord-Frankrijk), zodat ‘s avonds al in het hotel gegeten kan worden. En TGV-reizigers hebben een dag extra in Lourdes.

TGV: 28 april t/m 5 mei
Bus: 27 april t/m 5 mei
Vliegtuig: 29 april t/m 4 mei

Prijzen: € 899 (driesterren hotel, op basis van tweepersoonskamer), jongeren (t/m 25 jaar) € 599, kinderen (t/m 11 jaar) € 499.

Klik hier voor de flyer voor deze bedevaart.

Start Lourdes 2018 zaal kl

Tags: