Aartsbisdom > Nieuws > Ad Limina bezoek van Nederlandse bisschoppen

Ad Limina bezoek van Nederlandse bisschoppen

De Nederlandse bisschoppen – onder wie kardinaal Eijk en de Utrechtse hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts – zijn in de eerste week van december in Rome voor hun Ad Limina bezoek. Op zondag 1 december komt de RKK tv-mis dan ook uit de Friezenkerk in Rome, gelegen op steenworp afstand van het Vaticaan. In het voorafgaande ‘Geloofsgesprek’ met Leo Fijen vertelt kardinaal Eijk over het komende Ad Limina bezoek.

Kardinaal Eijk zegt daarin onder meer dat hij geen elitekerk wenst, dat hij de betrokkenheid van katholieken bij dit bezoek waardeert en dat kerksluitingen hem veel pijn doen.

Kardinaal Eijk hoopt tevens “dat door het Ad Limina bezoek in Nederland het gevoel van eenheid met de wereldkerk versterkt wordt.” Tijdens deze week, een combinatie van een pelgrimage naar de graven van de apostelen Petrus en Paulus en een werkbezoek, gaan de bisschoppen op audiëntie bij paus Franciscus en bezoeken ze verschillende Vaticaanse congregaties en pauselijke raden.
Het bezoek is ook bedoeld om in het Vaticaan verslag uit te brengen van de situatie in de Nederlandse Kerkprovincie. Dit verslag staat in het Ad Limina Rapport dat deze week openbaar is gemaakt (klik hier). Daarnaast brengt iedere bisschop verslag uit van de situatie in zijn eigen bisdom. Omroep RKK besteedt op radio, televisie en internet aandacht aan het Ad Limina bezoek.

alvertrek2

Tags: