Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Variatie op dag 4: viering, excursie en roepingenfilm

Variatie op dag 4: viering, excursie en roepingenfilm

De vierde dag van de bisdombedevaart naar Lourdes startte met een Eucharistieviering in de Bernadettekerk. In de middag was er een facultatieve excursie naar de Pyreneeën en werd twee keer de roepingenfilm ‘Hier ben ik’ vertoond: eerst voor jongeren en daarna voor de andere pelgrims. Ondanks het zonovergoten weer zat de zaal bijna helemaal vol: ruim 150 pelgrims zagen deze film waarin drie priesters van het Aartsbisdom Utrecht vertellen over hun priesterroeping, hun werkzaamheden en de vreugde die het priesterschap hen schenkt.

Hoofdaalmoezenier vicaris Cornelissen verzorgde de preek tijdens de viering in de Bernadettekerk. Hij verwees naar de Evangelielezing (Lucas 6,43-49) waarin wordt gesproken over het belang van een goed fundament bij het bouwen van een huis. “Ook ons leven moet een stevig fundament hebben,” zo hield hij zijn medepelgrims voor. “Maar wat kan ons leven houvast geven en wat is de diepste zin ervan?” Dat zit niet in geld of bezit en ook niet in uiterlijke schoonheid die reclames ons beloven, aldus Cornelissen. Dat is allemaal vergankelijk. Zelfs vriendschap – hoe belangrijk ook – kan voorbij gaan. “Jezus geeft een goede raad: als je gelukkig en veilig wilt leven, is er maar één mogelijkheid: bouw je leven op God en richt je op Zijn heilige wil. Dan heb je je leven op rotsgrond gebouwd en houdt het stand bij alle moeilijkheden. Die rots waarover Jezus in het Evangelie spreekt, is Hijzelf.” En Hij heeft niet beloofd dat er dan géén stormen zijn, “maar Hij heeft beloofd dat wanneer de stormen komen, dat Hij dan bij ons zal zijn.”

Bernadette Soubirous bouwde haar leven helemaal op Christus, aldus Cornelissen. Uit haar ontmoeting met de Heer, vooral in de Eucharistie, putte zij veel kracht en zo kon zij veel betekenen als ziekenverzorgster voor haar medezusters. Toen ze zelf ernstig ziek werd, droeg ze dat zware kruis vol geloof en vertrouwen. Cornelissen: “Ze dacht aan de woorden van de Dame bij de derde verschijning: ‘Ik beloof niet u gelukkig te maken in deze wereld maar in de andere.’ Bouw dus dit leven op een goed fundament, zodat je levenshuis staande blijft bij de storm. Met die storm doelt Jezus op het oordeel van God over ons leven.” We hoeven ons dan geen zorgen te maken als ons huis gebouwd is op Christus de rots, aldus de hoofdaalmoezenier. “En ons levenshuis is op Hem gebouwd, als we Zijn woorden niet alleen horen maar ook in praktijk brengen.” Dat gebeurt hier in Lourdes volop, door de velen die zich inzetten voor de zieke of oudere medemens. “Als je hier om je heen kijkt kun je zien wat het betekent ‘gelovige’ te zijn in woord en daad.”

Bij de vertoning van de video ‘Hier ben ik’ verzorgde rector Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut een korte inleiding. Hij vertelde dat de film een idee was van de Roepingenraad van het Aartsbisdom Utrecht, maar dat de uitvoering door de coronaviruspandemie nogal wat vertraging opliep. Vanwege de zojuist gevierde Roepingenzondag werd de film vandaag vertoond. Na afloop van de video kwamen twee van de priesters uit de video aan het woord. Pastor Gauthier de Bekker verteld over de rol die Lourdes in zijn roeping had gespeeld: zijn ouders komen uit verschillende delen van Nederland en ontmoetten elkaar als vrijwilliger in Lourdes. Zonder die ontmoeting zou hij er niet geweest zijn en dat was een beslissend moment in zijn keuze voor het priesterschap. Zelf ging hij als jongere geregeld naar Lourdes, vaak als zorgvrijwilliger. “In het doen van ons geloof kunnen we het ook beleven,” zo benadrukte hij.

Foto’s: Ramon Mangold

Foto: Aartsbisdom Utrecht

Jurgen Jansen vertelde over zijn ervaringen tijdens het draaien van de video. “In eerste instantie dacht ik: Waarom vragen ze mij? Ik was druk met nadenken over wat ik allemaal zou kunnen zeggen maar dat liet ik al snel los. Ik dacht: Vragen ze Jurgen Jansen, dan krijgen ze Jurgen Jansen.” Hij vindt het “vreselijk” om zichzelf zo in een film terug te zien, “maar mensen vertellen mij dat ze erdoor ontroerd zijn. En dat ze verrast zijn dat priesters zulke gewone mannen zijn met eigen vragen en met een gewone achtergrond. Alsof roepingen uit heel bijzondere gezinnen komen. Het is mooi als dat beeld wordt bijgesteld. En ik hoop dat de film een bijdrage mag zijn aan roepingen tot het priesterschap.”

Links: Gauthier de Bekker, rechts: Jurgen Jansen (foto’s: Aartsbisdom Utrecht)

Een groot deel van de zang tijdens de vieringen in deze bedevaart wordt net als in 2018 verzorgd door het jongerenkoor JKA uit Ede (Heilige Titus Brandsma parochie). Eén van de leden is Marc uit Ede, die nu een jaar bij het koor zit. Het is voor hem de eerste keer dat hij in Lourdes is. “Ik had vooraf niet echt een voorstelling van hoe het zou zijn, maar ik vind het bijzonder. Ook is het erg leuk om hier in de vieringen te zingen en er is een goede sfeer samen met de anderen. Voor zo’n grote groep pelgrims zingen is niet extra spannend, het is vooral heel leuk om te doen.” Het meest indrukwekkend vond hij de Lichtprocessie: “Zoveel mensen die allemaal een kaarsje hebben en dat op sommige momenten omhoog houden – dat was mooi.”

Foto’s: Aartsbisdom Utrecht

Tags: ,