Aartsbisdom > Nieuws > Zomereditie Op Tocht: weer te communie en boekentips

Zomereditie Op Tocht: weer te communie en boekentips

De zomereditie van bisdomblad ‘Op Tocht’ is inmiddels verschenen en besteedt aandacht aan het feit dat er weer samen gevierd kan worden in de kerk – én dat we weer te communie mogen. Een fotoreportage schetst een beeld hoe dit ‘vieren op 1,5 meter’ in zijn werk gaat. In zijn column gaat kardinaal Eijk eveneens in op dit thema onder de titel ‘Eindelijk weer te communie!’.

Kardinaal Eijk schrijft in zijn column in het juninummer onder meer: “Veel gelovige katholieken hebben te kennen gegeven dat zij als gevolg van de coronaviruspandemie ook geestelijke honger hebben geleden: zij misten de vieringen waar ze metterdaad bij aanwezig konden zijn. Er was een heuse honger, in de vorm van een diep geestelijk verlangen naar de Eucharistie, het sacrament waarin we Christus ontvangen onder de gedaante van brood. Maar van Zijn kant heeft Jezus ook een groot verlangen om zich met ons te verenigen. Paus Franciscus zegt dat Jezus aan de deur van Zijn Kerk klopt, niet aan de buitenkant, want Hij is al in de Kerk in het sacrament van de Eucharistie, dat we in het tabernakel bewaren. Hij klopt aan de binnenkant van de deur van Zijn Kerk, omdat Hij naar buiten wil. En Hij doet dat via ons.”

Verderop in de zomereditie van het blad analyseert diaken Jouke Schat de impact van de coronacrisis in Afrika. Diocesaan diaconaal werker Hans Oldenhof maakte een overzicht van de initiatieven die in de parochies van het aartsbisdom op gang zijn gekomen naar aanleiding van de coronacrisis.
Met maar liefst vier boekbesprekingen biedt ‘Op Tocht’ verder de nodige leestips voor de lange zomermaanden. Onder andere het boek ‘Rijke baronnen en bezitloze paters’, dat verslag doet van 375 jaar De Essenburgh. Met daarin 100 pagina’s over de laatste 70 jaar, de periode dat de priorij van de Norbertijnen er is gevestigd. Deze Norbertijnen hebben veel parochies in het aartsbisdom pastoraal ondersteund.

• Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel het juninummer van ‘Op Tocht’ of neem een abonnement