Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Vanaf juni in Renkum weer Mariabedevaarten

Vanaf juni in Renkum weer Mariabedevaarten

In juni worden de Mariabedevaarten in Renkum hervat, zo meldt de parochie Z. Titus Brandsma. In de kerk van OLV ten Hemelopneming is pastoor Henri ten Have celebrant in de Eucharistieviering op Sacramentsdag (zondag 6 juni om 11.00 uur). Aansluitend is de Sacramentsprocessie in het Mariapark (Rosarium Mariae). Zondag 15 augustus om 11.00 uur is mgr. Woorts hoofdcelebrant in de viering van het hoogfeest van Maria ten Hemelopneming. Het beeld van Maria van Renkum wordt na de Mis in processie door het Mariapark gedragen.

Beide bedevaarten vinden plaats met inachtneming van de coronamaatregelen die op dat moment gelden. Momenteel mogen er volgens het kerkelijk coronaprotocol in de Renkumse kerk vieringen plaatsvinden met 50 kerkgangers. “Op Sacramentsdag zal dat wellicht nog het maximum zijn. Mogelijk komt er een verdere verruiming. Vorig jaar konden bijna 90 mensen de viering van het feest van Maria ten Hemelopneming bijwonen. Zoveel plaatsen biedt de kerk van Renkum, als iedereen op anderhalve meter afstand van elkaar zit,” aldus de website van de parochie. De processies in het Mariapark vinden doorgang afhankelijk van de weersomstandigheden en coronamaatregelen. In het park wordt op 20 iconen een beeld gegeven van het leven van Jezus en Maria.

Bedevaart met een groep(je)
Voor het bijwonen van een viering blijft opgave vooraf verplicht, dat geldt ook voor de bedevaarten. Aanmelden kan op maandag t/m vrijdag van 9.30 tot 11.30 uur via tel.: 0317 312321 of per mail aan Tosca van den Broeke: broeketgm@gmail.com.
De Werkgroep Bedevaarten Renkum stelt dat “deze tijd met beperkingen zich heel goed leent voor een bezoek in kleinere groepen aan Maria van Renkum: het miraculeuze beeld van vóór het jaar 1380, dat tot het nationaal erfgoed behoort.” De werkgroep regelt in overleg graag een groepsontvangst. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Leny Lotgerink, tel.: 06 53160195 of mail: l.lotgerink@outlook.com.

Gelderse bedevaart in het najaar
Zondag 17 oktober, in de Mariamaand, is de dag van de Gelderse Bedevaart. Maria van Renkum is Moeder van Toevlucht en Vrouwe van Gelderland. De bedevaart begint om 14.00 uur met een bloemenprocessie en het rozenkransgebed. Vervolgens is er een Eucharistieviering. Na een kort lof eindigt het programma om ongeveer 16.00 uur.
Dinsdag 18 mei zou de Mariabedevaart speciaal voor zieken en senioren zijn. Die ging evenals vorig jaar níet door. Er is alle hoop dat deze bijzondere bedevaart in 2022 eindelijk weer kan plaatsvinden, voor de 64ste keer. De datum is al vastgesteld: dinsdag 31 mei 2022.

Tags: