Aartsbisdom > Nieuws > Tv-mis vanuit Lourdes verplaatst naar Vinkeveen

Tv-mis vanuit Lourdes verplaatst naar Vinkeveen

De tv-mis vanuit de Grot in Lourdes, die KRO-NCRV zondag 27 september zou uitzenden, wordt noodgedwongen naar Nederland verplaatst. Omdat steeds meer regio’s in Frankrijk door de Nederlandse overheid vanwege de coronapandemie tot risicogebied worden verklaard, is het voor de medewerkers van de omroep en de bedevaartorganisaties Huis voor de Pelgrim, VNB en Militaire Bedevaart niet mogelijk om veilig naar Lourdes te reizen. In plaats daarvan wordt de viering nu uitgezonden vanuit de parochiekerk H. Hart van Jezus in Vinkeveen, met mgr. Woorts als hoofdcelebrant.

Deze kerk heeft al heel lang een relatie met Lourdes en stond in het verleden ook wel bekend als ‘Klein-Lourdes’. In de kerk is onder meer een Lourdesgrot nagebouwd met daarin een steen uit de echte grot in Lourdes.

Hoofdcelebrant mgr. Woorts is hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en binnen de Nederlandse Bisschoppenconferentie verantwoordelijk voor bedevaarten en pelgrimages. Hij zou ook de hoofdcelebrant zijn geweest in Lourdes. Hij wordt geassisteerd door enkele priesters en diakens van de samenwerkende Nederlandse bedevaartorganisaties. De zang komt van sopraan Judith Petra (Groot Omroepkoor en vrijwilligster bij de Lourdesbedevaarten) en zij wordt begeleid door organist Jos Martens.
Voorafgaand aan de viering houdt Leo Fijen met mgr. Woorts het Geloofsgesprek, dat in dezelfde kerk is opgenomen. Woorts is al van jongs af aan verbonden met Lourdes. Voordat hij bisschop werd, was hij brancardier en aalmoezenier tijdens bedevaarten naar Lourdes. In het Geloofsgesprek vertelt mgr. Woorts wat Lourdes voor hem betekent. Ook Dorothé van Diemen uit Mijdrecht en haar zoon Marky komen daarin aan het woord. Dorothé van Diemen zit in het parochiebestuur en enthousiasmeert en begeleidt reeds de nodige jaren pelgrims vanuit de parochie St. Jan de Doper. Haar zoon is mee geweest met één van de grote bisdombedevaarten van het Aartsbisdom Utrecht naar Lourdes.

Belangstellenden die de viering willen bijwonen, wordt verzocht zich vooraf aan te melden via info@huisvoordepelgrim.nl.

09.45 uur, NPO 2: Geloofsgesprek met mgr. Woorts
10.00 uur, NPO 2: Eucharistieviering vanuit de H. Hartkerk te Vinkeveen