Aartsbisdom > Nieuws > Verruiming coronamaatregelen ‘met alle voorzichtigheid’

Verruiming coronamaatregelen ‘met alle voorzichtigheid’

In een brief formuleert de bisdomstaf van het Aartsbisdom Utrecht enkele verruimingen van de coronamaatregelen in het aartsbisdom wat betreft de viering van de liturgie, “met alle voorzichtigheid die daarbij vereist is.” Deze brief is op 21 september gestuurd naar de pastoors en andere priesters, diakens, pastoraal werkers en religieuzen in het aartsbisdom. “In onze kerken zijn nog geen uitbraken of verspreidingen van het virus geconstateerd,” zo schrijft de bisdomstaf, maar omdat de coronabesmettingen in Nederland toenemen “blijft alle voorzichtigheid geboden.”

Het landelijke coronaprotocol van de Bisschoppenconferentie gaat in principe uit van de viering van de Eucharistie, aldus de bisdomstaf. Dat wordt nu verruimd in het Aartsbisdom Utrecht: “Helaas kan in ons aartsbisdom de Eucharistie door een gebrek aan priesters niet overal worden gevierd. Veel mensen, met name in zorginstellingen, kunnen daardoor langdurig van het ontvangen van de H. Communie verstoken blijven. Omdat valt te voorzien dat de coronaviruspandemie voorlopig voortduurt, kunnen daarom vanaf heden diakens en pastoraal werkers met een actuele zending van de aartsbisschop van Utrecht tevens voorgaan in Woord- en Communievieringen, zowel in onze parochiekerken als in tehuizen/instellingen. Daarbij dient de nodige voorzichtigheid t.a.v. hygiëne, ventilatie en fysieke afstand te worden betracht. Evenals in de Eucharistie zal in de Woord- en Communieviering het uitreiken van de H. Communie met een pincet of schepje dienen te gebeuren van achter een hoestscherm of met gebruikmaking van een gelaatsscherm.”
In veel kerkgebouwen zijn in het kader van de coronamaatregelen hoestschermen geplaatst, deze blijven de voornaamste bescherming tussen degene die de H. Communie ontvangt en degene die deze uitreikt. “In vieringen waaraan veel gelovigen deelnemen, is het toegestaan dat er naast de priester, diaken en pastoraal werker anderen (lector, acoliet/oudere misdienaar of koster) zijn die de H. Communie mee uitreiken, speciaal als een viering niet al te lang mag duren mede om een priester, diaken of pastoraal werker de gelegenheid te geven om op tijd naar een eventuele volgende viering in een andere kerk te kunnen vertrekken,” aldus de bisdomstaf. De brief gaat verder onder meer in op de vereiste tijd tussen twee vieringen in één kerkruimte (drie uur) en de organisatie van (vanwege het coronavirus afgelaste) Vormselvieringen.

Klik hier om de brief te lezen.

Foto: Ramon Mangold