Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Heilig Land > Startbijeenkomst pelgrims Heilig Land

Startbijeenkomst pelgrims Heilig Land

Deelnemers aan de bedevaart die het Aartsbisdom Utrecht van 12-21 november organiseert naar Jordanië en Israël kwamen op 29 oktober samen voor een startbijeenkomst. In het Titus Brandsma Huis in Deventer nam vicaris Cornelissen het reisprogramma door met de pelgrims, aansluitend zette hij de nodige praktische informatie op een rijtje. Na een korte vragenronde was er aansluitend gelegenheid om elkaar tijdens een borrel te ontmoeten. Sommigen gingen al eerder mee met een ‘Utrechtse’ bedevaart, voor anderen wordt dit de eerste keer.

Mgr. Woorts, die samen met vicaris Cornelissen de (pastorale) leiding heeft over deze bedevaart, opende de bijeenkomst in Deventer met het bidden van psalm 84. Dit ‘pelgrimslied’ wordt vaak tijdens bedevaarten gebeden. Daarna gaf Cornelissen middels een PowerPointpresentatie per dag een toelichting op het programma. De start van de Utrechtse bedevaart is in Jordanië, waar onder meer bezoeken aan de berg Nebo (van waar Mozes het Beloofde Land zag) en aan de historische stad Petra (met de beroemde rotswoningen) staan gepland.
In Israël reizen de ruim 40 Utrechtse pelgrims onder andere naar Bethlehem, het Meer van Galilea, Kana en de berg Tabor. In en om Jeruzalem bezoeken ze de Olijfberg, de Hemelvaartskerk, de Hof van Olijven, de Via Dolorosa en de Heilig Grafkerk. Elke dag is er een Eucharistieviering.
Bijzonder element van deze bedevaart zijn de ‘Nederlandse Dagen’ (met als motto ‘Shalom’) in het Heilig Land. Dan sluiten de Utrechtse pelgrims aan bij de ongeveer 450 andere Nederlandse pelgrims die op dat moment in Israël zijn. Ze vieren samen de Eucharistie op de Berg van de Zaligsprekingen en nemen deel aan de vespers in de Basiliek van de Aankondiging, de plek waar de aartsengel Gabriël aan Maria de geboorte van Jezus aankondigde. Op de tweede Nederlandse Dag is er een Eucharistieviering in de Catharinakerk in Jeruzalem, gelegen naast de Geboortekerk.

Tags: ,