Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Springprocessie Echternach

Springprocessie Echternach

De dinsdag na Pinksteren wordt in Echternach de traditionele Springprocessie gehouden. Duizenden bedevaartgangers trekken door de straten van Echternach naar de basiliek waar de heilige Willibrord begraven ligt, de eerste bisschop van Utrecht.

Elke dinsdag na Pinksteren wordt de eerste bisschop van Utrecht, de heilige Willibrord, herdacht in de Springprocessie in Echternach. Al in de vijftiende eeuw wordt gerefereerd aan de processie als een reeds lang bestaande traditie. De deelnemers deden daarbij steeds drie stappen vooruit en twee stappen achteruit. Na de Tweede Wereldoorlog kwam een pas op die het midden uit tussen een schaatsbeweging en een danssprong. Nu zijn deelnemers tijdens de optocht aan elkaar vastgemaakt met witte zakdoeken en springen in de maat van de processiemars naar voren, afwisselend op hun linker- en rechtervoet. In het filmpje onderaan de pagina ziet u hoe het er in 2006 aan toe ging.

Mgr. Eijk vergeleek bij zijn aantreden als aartsbisschop van Utrecht de Kerk in Nederland de Springprocessie in Echternach: de Kerk deed naar zijn idee in de vorige eeuw eerst drie stappen vooruit en vervolgens minstens twee stappen achteruit. “Voor de ongemakkelijke en vermoeiende vorm” waarin deze processie plaatsvindt, zag hij verschillende verklaringen. Hij gaf de voorkeur aan de volgende uitleg: “De drie stappen vooruit en de drie stappen achteruit verzinnebeelden het verloop van het missionaire werk van Willibrord: de evangelisatie liep op sommige momenten buitengewoon voorspoedig, maar werd op andere momenten bijna geheel teniet gedaan door tegenstanders. (…) Zijn werkzaamheden hadden iets van een jojo-effect.”