Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk lid Congregatie voor de Clerus

Mgr. Eijk lid Congregatie voor de Clerus

Paus Benedictus XVI heeft aartsbisschop Eijk benoemd tot lid van de Congregatie voor de Clerus. Dat heeft het Vaticaan dinsdag bekendgemaakt. De Congregatie voor de Clerus houdt zich bezig met de zorg voor de priesters en diakens van de seculiere clerus in de wereldkerk. Zij bevordert de voortdurende vorming van de clerici.

De 35 leden vormen gezamenlijk het bestuur van de Congregatie voor de Clerus. Die onderzoekt op de eerste plaats kwesties die te maken hebben met de kwaliteit van het pastorale dienstwerk van de wereldgeestelijken: de diakens en priesters die onder het gezag van hun diocesane bisschop vallen. Op dat terrein biedt de Congregatie assistentie aan de diocesane bisschoppen, in wier naam de seculiere clerici optreden.

Naast Mgr. Eijk benoemde de paus vandaag nog vijf aartsbisschoppen tot lid van de congregatie. Van de 35 leden van de congregatie zijn er 25 kardinaal. Mgr. Eijk is geen onbekende in de Romeinse Curie. Hij was al lid van het bestuur van de Pauselijke Academie voor het Leven. Van 1997 tot 2000 was Eijk lid van de internationale theologencommissie.