Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Fatima > Pelgrims vieren Mis in Verschijningskapel

Pelgrims vieren Mis in Verschijningskapel

De pelgrims vierden maandagochtend de Mis in de Verschijningskapel op het Heiligdom. Wie wilde kon daaraan voorafgaand onder leiding van pastor Smits een rondleiding over het Heiligdom maken. Die voerde onder meer langs de verschillende kapellen maar ook langs het stuk van de Berlijnse Muur dat er te zien is. Bijzonder was de tijdelijke expositie over ‘het licht van Fatima in deze wereld’, met zowel oude kunstvoorwerpen als nieuwe kunst.

a3 Dag 3_Fatima_WEB_03_©RamonMangold a1 Dag 3 Fatima mis kelk kl
Foto links: Ramon Mangold

a4 Dag 3 Fatima expositie 1 kl a2 Dag 3_Fatima_WEB_05_©RamonMangold
Foto rechts: Ramon Mangold

In zijn inleiding in de Mis noemde mgr. Woorts “het een grote vreugde en genade om nu hier als groep van het Aartsbisdom Utrecht en met nog meer Nederlanders en Nederlandstaligen de H. Eucharistie te vieren; deze plaats waar Onze Lieve Vrouw, Maria, onze hemelse Moeder, precies 100 jaar geleden verschenen is aan de herderskinderen Lucia, Francisco en Jacinta.”

a5 Dag 3_Fatima_WEB_07_©RamonMangold
Foto: Ramon Mangold

De Utrechtse hulpbisschop benadrukte in zijn preek dat “Maria ons helpt om verder te kunnen komen naar waar we naartoe willen en moeten. Zij helpt ons om ons hart, ons leven te verheffen naar God toe. Daarom geeft onze Heer Jezus haar in het uur van zijn sterven, terwijl Hij doodgemarteld wordt aan het kruis, aan ons als moeder. Het ging Jezus het meest ter harte vlak voor zijn kruisdood omwille van ons heil, dat Maria ook onze moeder zou zijn en dat wij haar – net als de leerling die Jezus liefhad, en wie anders dan die leerling zijn wij?! – in ons huis zouden opnemen, het huis van ons hart. Ja, Maria is ook onze moeder, omdat Jezus haar troostende en liefdevolle nabijheid die Hijzelf heeft ervaren, juist daar aan het kruis, ook ons gunt.”

a6 Dag 3 Fatima pelgrims mis a kl a7 Dag 3 Fatima pelgrims mis b kl

Hier in Fatima vereren wij in het bijzonder Maria’s Onbevlekt Hart, aldus mgr. Woorts. “Haar hart dat een en al liefde is voor God, voor haar Zoon en onze Heer Jezus én voor ons.” Maria is ook “de Moeder van Smarten, tot onder het kruis,” memoreerde mgr. Woorts. Het lijden van Jezus maar ook het lijden van al haar kinderen raakt haar diep. “We mogen haar daarom ook aanroepen als Troosteres der Bedroefden; zoals we in Kevelaer doen” – een ander Maria-oord dat dit jaar een jubileum viert: 375 jaar.
“Maar haar hart wordt ook verwond door de zonden en beledigingen die God worden aangedaan. Daarom ook dat zij hier in Fatima aan de kinderen Lucia, Francisco en Jacinta de oproep heeft gedaan om te bidden voor de bekering van de zondaars. Heel in het bijzonder roept zij – die zich hier bekend heeft gemaakt als O.L.V. van de Rozenkrans – op tot het bidden van rozenkrans, voor de bekering van de zondaars en voor de vrede in de wereld.”

a8 Dag 3 Fatima communie kl a9 Dag 3 Fatima groet Maria kl

De 89-jarige pelgrim Lenie van Os wordt inmiddels steeds enthousiaster, naarmate ze langer in Fatima is. “De Nederlandse viering bij de Verschijningskapel was prachtig en ik heb ook de tentoonstelling bezocht met mooie oude en moderne kunst. Ook het bijwonen van de lichtprocessie was erg indrukwekkend.”
Twee andere pelgrims die deel uitmaken van de groep zijn Mariam Avedesian uit Driebergen en haar nicht Nver Hovsepian uit Bloemendaal. Avedesian is zeer actief in haar parochie en heeft al de nodige bedevaartervaring: ze gaat sinds 2003 elk jaar naar Kevelaer en bezocht meermalen Lourdes. En ook naar Rome en Polen pelgrimeerde ze al met het bisdom. Ze vertelt: “Ik had al wel gehoord over Fatima en wilde er graag zelf heen. Het is een bron van inspiratie en geeft kracht. En zoals elke bedevaart is er veel saamhorigheid en ontmoeting met andere pelgrims. Het is mooi om samen te bidden en dingen te zien, want geloven doe je niet alleen. Ik vind het prachtig nu ik er ben en ik ben blij dat ik ben meegegaan.”
Haar nicht heeft ze ‘overgehaald’ om mee te gaan. “Het is voor mij de eerste keer dat ik mee ben op een bedevaart. Mijn tante heeft mij gemotiveerd, want ik wilde eerst niet gaan. Ik ben namelijk niet meer zo kerkelijk. Maar ik besloot om het toch zelf mee te maken. Ik vind het samen bidden indrukwekkend, maar het meeste indruk heeft toch wel de lichtprocessie gemaakt. Die was prachtig om mee te maken. En de grote rozenkrans die op het plein is geplaatst vind ik ook heel bijzonder. Wat mij betreft zou ieder mens een keer op bedevaart moeten gaan. Het geeft een gevoel van vrijheid.” Dat laatste beaamt Mariam Avedesian: “Je laat alles achter, je komt in beweging maar je komt toch tot rust. Dat gebeurt ook in de lichtprocessie – je komt in beweging.”

a11 Dag 3 Fatima pelgrims interview kl a12 Dag 3 sacproc_Fatima_WEB_10_©RamonMangold
Foto rechts: Ramon Mangold

‘s Middags liepen de Utrechtse pelgrims mee in de Sacramentsprocessie, waarin mgr. Woorts het Allerheiligste droeg. ‘s Avonds stonden deelname aan het Rozenkransgebed en de lichtprocessie op het programma.

a13 b sacproc_Fatima_WEB_13_©RamonMangold
Foto: Ramon Mangold

a13 Dag 3 sacproc_Fatima_WEB_17_©RamonMangold a16 Dag 3 Fatima lichtprocessie pelgrims kl
Foto links: Ramon Mangold