Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Fatima > Aartsbisdom Utrecht in twee groepen gearriveerd in Fatima

Aartsbisdom Utrecht in twee groepen gearriveerd in Fatima

Het Aartsbisdom Utrecht pelgrimeert van 10 t/m 15 juni naar Fatima en Lissabon – het is dit jaar 100 jaar geleden dat Maria in Fatima aan drie herderskinderen verscheen. Bijna 100 pelgrims vertrokken in twee groepen op 10 juni naar het Portugese bedevaartsoord – de eerste groep al voor dag en dauw: hun vlucht vertrok al vroeg in de ochtend vanaf Schiphol en dan is Oost-Nederland een heel eind reizen…

De tweede groep arriveerde aan het begin van de avond in Fatima, zodat na het diner de Utrechtse pelgrims gezamenlijk naar de basiliek van de Rozenkrans gingen voor de Eucharistieviering. In deze basiliek zijn ook de graven van de drie herderskinderen.

007 Fatima_WEB_04_©RamonMangold 002 Fatima dag 1 Cornelissen preek kl
Foto links: Ramon Mangold

Vicaris Ronald Cornelissen (vicariaat Deventer) is hoofdaalmoezenier van deze bedevaart, hij wordt vergezeld van hulpbisschop Woorts, pater Ignatius Maria van de broeders van Sin Jan uit Utrecht (Gerardus Majella parochie), pastor Koos Smits en pastor Johan Rutgers (werkzaam in onder meer De Belte, waar de enige naar OLV van Fatima vernoemde kerk in het aartsbisdom staat).
Cornelissen memoreerde dat Maria in Fatima is verschenen met een boodschap van vrede. “We vieren daarom vanavond de Mis van Maria koningin van de vrede. We willen vurig bidden om vrede – er zijn zoveel plekken in de wereld waar geen vrede is en zoveel mensen die geen vrede in hun hart kennen.”
In zijn preek herhaalde Cornelissen de eerste woorden die Maria in Fatima tot de herderskinderen sprak: ‘Wees niet bang.’ Dat zijn ook de woorden die de engel bij de Annunciatie tot Maria zei. Maria vroeg onder meer nadrukkelijk om de rozenkrans te bidden. “Wees niet bang is ook vaak gezegd door paus Johannes Paulus II,” aldus Cornelissen, “hij zei het tegen de gelovigen en tegen zichzelf. Hij zette zich in voor de bevrijding van mensen uit het communisme en bad zelf intens de rozenkrans.” Aan Rusland dat ten prooi viel aan het communisme was het tweede geheim van Fatima gewijd.

003 Fatima_WEB_01_©RamonMangold 004 Fatima dag 1 Mis kl
Foto links: Ramon Mangold

Op deze paus Johannes Paulus II werd een aanslag gepleegd. Hij was ervan overtuigd dat Maria hem het leven redde en ging een jaar later naar Fatima om de kogel in de kroon van Maria te laten plaatsen. Hij vergaf bovendien de aanslagpleger – “zo gaf hij het voorbeeld van vergeving en van een groot geloof,” aldus Cornelissen. “Het is honderd jaar geleden dat Maria de woorden ‘wees niet bang’ uitsprak en ze zijn nog steeds actueel. Er is veel angst in de wereld en toch moeten christenen mensen zijn van hoop. Het is aan ons om net als Christus de weg van liefde en vergeving te gaan. Maria ging als eerste die weg en sindsdien ziet ze naar ons om als een bezorgde moeder die zegt: blijf geloven en bid om vrede, bekering en verzoening. Dat gaan we deze bedevaart doen.”

005 Fatima_WEB_03_©RamonMangold

006 Fatima dag 1 zingende pelgrims kl 008 Fatima dag 1 graf Francisco kl

Voor een aantal deelnemers is dit een weerzien met Fatima, veel anderen zijn er voor het eerst. Maar allen zijn onder de indruk. Bij sommige pelgrims was na bijna 24 uur in touw zijn het beste er een beetje af, zij gingen na afloop van de Mis naar hun hotel. Anderen bleven voor de Lichtprocessie op het heiligdom, die staat op 11 en 12 juni op het programma van alle Utrechtse pelgrims.

10 Fatima_WEB_08_©RamonMangold

009 Fatima_WEB_07_©RamonMangold