Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Fatima > Laatste dag in Fatima voor Utrechtse pelgrims

Laatste dag in Fatima voor Utrechtse pelgrims

De vierde dag (13 juni) van de bedevaart van het Aartsbisdom Utrecht naar Fatima en Lissabon namen de pelgrims ‘s ochtends deel aan het Rozenkransgebed en de aansluitende internationale Mis op het enorme plein van het Heiligdom. Zoals zovele pelgrims zochten veel van de Utrechtse bedevaartgangers de schaduw op aan de randen van het plein. Velen hadden ook stoeltjes meegenomen: deze Mis is een hele zit en er zijn nauwelijks banken op het plein. Pastor Johan Rutgers mocht (als jongste priester) tijdens deze viering de voorbeden in het Nederlands bidden.

02 Dag 4 Fatima_WEB_01_©RamonMangold

03 Dag 4 Fatima_WEB_04_©RamonMangold
Foto: Ramon Mangold

Het is een gebruik dat het beeld van OLV van Fatima op de 13de met witte (zak)doekjes wordt toegezwaaid, als ze na de Mis weer wordt teruggedragen naar haar plek in de Verschijningskapel. De witte sjaaltjes met het bisdomwapen dat de Utrechtse pelgrims als herkenningsteken bij aanvang van de bedevaart hadden ontvangen, kwamen op dit moment goed van pas.

04 Dag 4 Fatima zwaaien naar Maria kl

In de middag stond een rondleiding door het convent van Christus in Tomar op het programma. Dit kloostercomplex staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het klooster werd in 1160 gesticht door de Orde van de Tempeliers en was hun hoofdkwartier in Portugal. Deze Tempeliers streden voor de katholieke koninkrijken in Portugal. Aan het klooster is vele eeuwen gebouwd, onder meer onder de beroemde grootmeester van de Orde Hendrik de Zeevaarder. Hij investeerde de inkomsten van de orde onder andere in ontdekkingsreizen. In de versieringen van de kerk zijn veel elementen te vinden die verwijzen naar de zee.

05 Dag 4 Fatima_WEB_06_©RamonMangold 06 Dag 4 Fatima_WEB_08_©RamonMangold
Foto’s Ramon Mangold

De beroemde ronde kerk die onderdeel uitmaakt van het complex is gemodelleerd naar de Rotskoepel in Jeruzalem. Het wapen van de Tempeliers, een vierkant rood kruis op een witte ondergrond, is op vele plaatsen in het dorpje Tomar terug te vinden.
Tijdens het bezoek aan het complex, dat tegenwoordig een museum is, zorgden de twee broeders van Sint Jan in het gezelschap meermalen voor wat extra kloostersfeer, door plaats te nemen in het interieur of de kap van hun monnikspij over het hoofd te trekken.

09 Dag 4 Fatima_WEB_15_©RamonMangold 08 Dag 4 Fatima Tomar b kl
Foto links: Ramon Mangold

07 Dag 4 Fatima Tomar a kl 10 Dag 4 Fatima Tomar c kl

11 Dag 4 Fatima_WEB_17_©RamonMangold 12 Dag 4 Fatima Tomar d kl
Foto links: Ramon Mangold

De dag en ook het verblijf in Fatima werd ‘s avonds afgesloten met het Rozenkransgebed door de pelgrims op het Heiligdom. Ook werden de gekochte devotionalia gezegend en pastor Rutgers, die eind vorig jaar priester werd gewijd, gaf de pelgrims de neomistenzegen. De volgende ochtend vertrekken de Utrechtse pelgrims naar Lissabon, het eindstation van deze bedevaart.

13 Dag 4 Fatima_WEB_20_©RamonMangold

14 Dag 4 Fatima Rozenkrans kl 15 Dag 4 Fatima rozenkransgebed kl

16 Dag 4 Fatima_WEB_27_©RamonMangold

17 Dag 4 Fatima_WEB_29_©RamonMangold
Foto: Ramon Mangold

Cees Hogenelst uit Hagestein (bij Vianen) gaf zijn vrouw deze bedevaart naar Fatima cadeau. “Ze wilde hier al heel lang een keer heen en volgende maand wordt ze zeventig. Als verrassing heb ik haar deze bedevaart gegeven.” Hogenelst woont weliswaar in het bisdom Rotterdam, maar is actief in de Gerardus Majella kerk van de broeders van Sint Jan in de stad Utrecht. Over de bedevaart naar Fatima is zowel hij als zijn vrouw enthousiast: “Ze is blij met het cadeau. We vinden het heel motiverend, maar het is ook vermoeiend. Gelukkig is er ook vrije tijd ingeruimd in het programma want je komt zo uit je werk via het vliegtuig hier ‘vallen’. Hier heerst natuurlijk een heel andere sfeer en je ontmoet veel nieuwe mensen, al zit iedereen wel op dezelfde golflengte.”
Fatima vindt Hogenelst indrukwekkend: “Dat geldt voor het gehele heiligdom. Deze bedevaart is een bijzondere ervaring. Ik had de lichtprocessie niet willen missen, maar vooral de Mis in de Verschijningskapel vond ik aangrijpend. Het is fijn dat er Nederlandstalige Missen in het programma zijn opgenomen. De internationale Mis is mooi om mee te maken, maar blijft door de Portugese taal en de grote afstand op het plein wat verder van me af staan.”

18 Dag 4 Fatima pelgrim Hogenelst kl

Tags: